Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

W ramach strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive” IKEA wycofa m.in. plastikowe produkty jednorazowego użytku ze swoich sklepów i restauracji. Fot. serwis prasowy IKEA

W ramach strategii zrównoważonego rozwoju „People & Planet Positive” IKEA wycofa m.in. plastikowe produkty jednorazowego użytku ze swoich sklepów i restauracji. Fot. serwis prasowy IKEA

  • Autor: Justyna Łotowska
  • 01 sty 2020 18:03 (aktualizacja: 02 sty 2020 14:37)

IKEA: Chcemy stworzyć ofertę opartą na modelu subskrypcji

Jednym z projektów, nad którym obecnie pracujemy w Polsce jest usługa wypożyczania mebli. Interesuje nas zupełnie nowy model konsumpcji, korzystania bez nabywania, ale też z założeniem przekazywania dalej w obieg – Katarzyna Dulko-Gaszyna, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju IKEA Retail w Polsce mówi w wywiadzie o planach na rok 2020 i lata kolejne, trendach konsumenckich i nowych formatach spotkań z klientem.

Rok 2019 był chyba udanym rokiem dla IKEA - po raz kolejny odnotowaliście dwucyfrowy wzrost sprzedaży. Gdzie upatrywać przyczyn tego sukcesu?

Tak, to był kolejny bardzo udany rok dla IKEA Retail w Polsce. Jest to między innymi efekt inwestycji w nowe formaty spotkań z klientami, rozwój kanałów cyfrowych i sieci dystrybucji oraz przede wszystkim wspólnej, całorocznej pracy prawie pięciu tysięcy naszych pracowników. Otworzyliśmy unikalny w skali światowej koncept, czyli sklep IKEA w warszawskim centrum handlowym Blue City, a także uruchomiliśmy nową jednostkę logistyczną pod Wrocławiem. Od momentu uruchomienia zamówień dla małych paczek obsłużyliśmy już prawie 200 tys. klientów. Biznes online to dzisiaj prawie 10% całej sprzedaży. Podobnie z rozwiązaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju – produkty, które możemy nazwać ekologicznymi, stanowią dzisiaj 10% naszego asortymentu. A mamy apetyt na więcej.

Podejmujecie kolejne kroki w kierunku prowadzenia działalności w oparciu o gospodarkę obiegu zamkniętego i przyjaznej klimatowi. Jakie działania w tym kierunku realizowaliście w 2019 roku?
W IKEA od kilku lat wdrażamy naszą globalną strategię zrównoważonego rozwoju People & Planet Positive. Rzeczywiście zmiany klimatu jak i potrzeba stworzenia realnych rozwiązań dla gospodarki obiegu zamkniętego są główną osią naszych działań strategicznych. Dla IKEA cel jest jasny: do 2030 r. planujemy stać się biznesem w pełni cyrkularnym, korzystającym wyłącznie z czystej, odnawialnej energii i odnawialnych lub przetworzonych surowców. Chcemy jednocześnie umożliwiać naszym klientom prowadzenie bardziej zrównoważonego życia w domu, dlatego stale zwiększamy ofertę takich produktów. Przewidujemy, że hitem będą w przyszłym roku zasłony oczyszczające powietrze.
W Polsce realizujemy kilka pilotażowych projektów i inicjatyw. Mamy nadzieję, że przyniosą one pozytywne zmiany nie tylko w naszej firmy, ale też w całej branży. Jednym z przykładów jest prowadzona przez IKEA Retail w Polsce od ponad dwóch lat sprzedaż instalacji fotowoltaicznych dla domu. Wraz z naszym partnerem ds. energetyki prosumenckiej oferujemy kompleksowe rozwiązania pod klucz, które pozwalają produkować energię ze słońca i oszczędzać na domowym budżecie. Sprzedaż instalacji fotowoltaicznych to dla nas nowy rynek, ale wiążemy z nim wielkie nadzieje – także dla budowy rynku energii odnawialnej w kraju. W mijającym roku odnotowaliśmy aż pięciokrotny wzrost sprzedaży i poziom zainteresowania wciąż rośnie, często motywacje są zarówno ekonomiczne, jak i ekologiczne. Obecnie wiele z rynków IKEA zagranicą przygląda się modelowi w Polsce i chce się od nas uczyć.

Podejmujemy również kolejne kroki w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego, szczególnym wyzwaniem w Polsce jest zagospodarowanie starych mebli. W tym celu uruchomiliśmy nową usługę dostawy i odbioru sof i foteli na rynku warszawskim (tu są największe ilości gabarytów). Umożliwia ona klientom IKEA przekazanie swoich starych mebli tapicerowanych do organizacji charytatywnej gdzie zyskują szansę na dalsze użytkowanie. Przeprowadziliśmy też szereg testów związanych z zamykaniem obiegu dla naszych własnych odpadów ze sklepów – przerobiliśmy we współpracy z partnerami piankę z materacy, białą folię, a także sprawdziliśmy, czy można uniknąć generowania odpadów gabarytowych na poziomie sklepu poprzez ręczne rozkładanie produktów na pojedyncze surowce. Wiele z tych testów zapowiada się bardzo dobrze, ale potrzeba czasu i skali by stały się standardową procedurą.

Jakie są dalsze plany IKEA na 2020 i kolejne lata jeśli mówimy o rozwoju działalności w oparciu o zrównoważony rozwój?

Jednym z projektów, nad którym obecnie pracujemy w Polsce jest usługa wypożyczania mebli. Chcemy stworzyć ofertę opartą na modelu subskrypcji, czyli zupełnie nowym modelu konsumpcji, korzystania bez nabywania, ale też z założeniem przekazywania dalej w obieg. Na ten moment przygotowujemy testy tej usługi, skupiając się na nieruchomościach, w których znajdują się powierzchnie do wynajęcia. To na pewno będzie dla nas ważny temat w 2020 roku, aczkolwiek trudno jeszcze mówić o jego skali czy efektach.

W 2021 roku planujecie otworzenie kolejnego już sklepu – tym razem w Szczecinie. Ma to być najbardziej zrównoważony sklep w Polsce. Co to dokładnie oznacza?

Szczecin to niezwykły rynek. Mieszkańcy żyją otoczeni zielenią i wodą, nie ma smogu, mają bardzo wysoki poziom świadomości ekologicznej, a co za tym idzie, oczekiwań w stosunku do biznesu w tym obszarze. Budując kolejny sklep staramy się za każdym razem wprowadzać coraz to lepsze rozwiązania, wzorując się na tym, co sprawdziło się na innych rynkach. W ostatnich latach IKEA zbudowała dwa bardzo zrównoważone sklepy – jeden w Kaarst w Niemczech, drugi w Greenwich pod Londynem. Czerpiąc z tych wzorców będzie nam zależało, by sklep szczeciński nie tylko reprezentował wysoki standard pod kątem efektywności energetycznej i koncepcji „zero waste”, ale przede wszystkich prowadził interakcje z klientami i mieszkańcami w zakresie ich potrzeb i rozwoju.

Chcecie się skupić obecnie na nowych formatach spotkań z klientem. Jakie to będą formaty?

Tak, zdecydowanie taki jest kierunek rozwoju. Sklep IKEA w Szczecinie to najprawdopodobniej ostatni standardowej wielkości sklep IKEA na naszym rynku. Nowe formaty to głównie sprzedaż wielokanałowa, online, dodatkowe punkty odbioru zamówień, a także kioski usprawniające zakupy.

Jakie trendy zakupowe jeśli chodzi o sprzedaż mebli zauważacie obecnie w Polsce? Jakie są w związku z tym Wasze plany odnośnie rozwoju i sprzedaży w segmencie mebli?

Polscy klienci chcą kupować meble dopasowane do ich potrzeb, które sprawdzą się na małej powierzchni, posłużą wiele lat, zniosą trudy codziennego użytkowania, po prostu dobrej jakości, a jednocześnie zgodne z najnowszą modą i z jak największą możliwością personalizacji. To jest wielkie wyzwanie, bo we współczesnym świecie jest ogromny dostęp do inspiracji czy porad. Klienci doskonale potrafią z tego korzystać. IKEA musi być zawsze krok do przodu, by sprostać temu wyzwaniu. Przykładowo – kwestia koloru. Przez wiele lat królowały białe kuchnie i jasne meble, ale to nie znaczy, że nie mamy w ofercie alternatywy, bo ciemniejsze meble, nie tylko kuchenne (np. coraz bardziej popularne czarne fronty), właśnie nadchodzą. Styl skandynawski jest wciąż w trendach na kolejne lata, a IKEA stara się przełamywać stereotypy, że to tylko biele i szarości, bo to jak najbardziej także kolor, co będzie widoczne w naszych nowościach na nadchodzące sezony.

Coraz silniejszym trendem także w Polsce, co nas bardzo cieszy, są produkty do domu, które są przyjazne dla środowiska. Nie tylko dlatego, że np. wytworzono je z troską o surowiec (korzystamy z drewna pochodzącego z bardziej zrównoważonych źródeł np. certyfikacji FSC) czy z materiałów z recyklingu np. ciemne kuchnie KUNGSBACKA z butelek PET. Z naszych badań i codziennych obserwacji wynika, że w Polsce czynnik ekologiczny nie jest dominujący przy zakupie mebli, ale często pojawia się już na drugim bądź trzecim miejscu. I takich produktów, które pokazują ze zrównoważona konsumpcja jest możliwa, jak zwykle nie zabraknie w ofercie IKEA i teraz i w przyszłości. Tym bardziej że przy projektowaniu każdego produktu zrównoważony rozwój jest stałym czynnikiem branym pod uwagę.

IKEA regularnie współpracuje z ciekawymi, światowej sławy designerami – przykładem ostatnia współpraca z Virgilem Ablohem. Czy to także strategia na kolejne lata?
Współpraca z designerami to wielkie wyzwanie, ale i możliwości. Dla projektantów ważne są doświadczenia przy wprowadzaniu produktu na większą skalę i dbałość o kwestie zrównoważonego rozwoju na każdym etapie, od projektowania po sprzedaż. Dla IKEA istotne jest świeże spojrzenie, oryginalność projektów, osobiste zaangażowanie artysty. Wyzwaniem jest nieustanne poszukiwanie kompromisu by nie zatracić artystycznej idei w dopasowaniu produktu do wymagań technologicznych, dbałości o środowisko, dobrej ceny. IKEA oczywiście będzie kontynuowała tego typu współpracę nie tylko ze światowej sławy projektantami, ale także młodymi artystami, lokalnymi twórcami, czy firmami (jak np. współpraca z SONOS). Konsumenci szukają nowych inspiracji, a IKEA zależy na tym, by proponować jak najczęściej świeżych rozwiązań, które pozwalają też odpowiedzieć na problemy współczesnego świata. Z moich obserwacji, a pracuję nad integracją zrównoważonego rozwoju od ponad dekady, ekologia jeszcze nigdy nie była tak mocno obecna w designie i finalnej sprzedaży. Od tego nie ma już odwrotu.

Wywiad został opublikowany w wydaniu 2/2019 magazynu Meble Plus.


4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ