Biznesmeblowy.pl

Konfrontacja dwóch światów

  • Autor:
  • 27 gru 2013 18:01

"Producenci powinni uczyć się świata projektantów. Tak samo, jak projektanci uczą się świata przemysłu czy biznesu, bo, jeśli chcą doprowadzić do wdrożenia swych projektów, muszą przekonać, zarazić swoją pasją jakiegoś przedsiębiorcę." - rozmowa z Tomkiem Rygalikiem, prowadzącym pracownię PG13.

Jak – Pana zdaniem – wypadło zderzenie idei z rzeczywistością, czyli „Spotkanie z designem” na targach w Ostródzie?

Myślę, że była to świetna inicjatywa, która miała o tyle sens, że pokazała pewną dychotomię dwóch światów – świata producentów i świata młodych projektantów. Na pewno przepaść między tymi światami jest duża i ta inicjatywa była pewną próbą ich skonfrontowania. Jednak tego typu projekty od razu nie wypełnią tej przepaści. Ludzie z tych dwóch środowisk muszą się na siebie nawzajem i na swoją inność otworzyć. Ponieważ pracuję ze studentami, z młodymi projektantami na co dzień, znam dobrze ich perspektywę. Oni wywodzą się ze środowiska artystycznego, mają wpojone, że są zdolni, że są indywidualistami i to im wystarcza. Nie myślą jeszcze na poważnie o pierwszych krokach zawodowych, jakie będą musieli poczynić, by sprawdzić się w tym bardzo trudnym zawodzie. Wielu ludzi z tego środowiska nie rozumie, że projektowanie nie kończy się na stworzeniu planszy, na której jest jakiś hipotetyczny produkt, który niekoniecznie działa i ma rację bytu. Ograniczają się do roli fabryki pomysłów, a mogliby przecież być czymś więcej np. siłą kreującą przemysł.

Proces wdrożenia powinien być częścią procesu tworzenia. Czyli nie można projektu kończyć na planszy, czy na jakimś modelu w skali, tylko trzeba go wytworzyć, sprawdzić jego użyteczność. I tak właśnie staramy się pracować w pracowni PG13. Bardzo rzadko korzystamy z dobrodziejstw świata 3D, wizualizacji czy renderingu. Sugeruję raczej, by każdy zakasał rękawy i sam zaczął budować te rzeczy, które projektuje. Bo wtedy się najwięcej o nich uczy, o procesie podejmowania kreatywnych decyzji, o materiale, o konstrukcji, o metodach produkcji... Taka jest główna idea pracowni PG13, która jest próbą zapełnienia tej przepaści ze strony świata młodych projektantów.

Co mogą zrobić producenci, by otworzyć się na ten świat?

Producenci powinni uczyć się świata projektantów. Tak samo jak projektanci uczą się świata przemysłu czy biznesu, bo jeśli chcą doprowadzić do wdrożenia swych projektów muszą przekonać, zarazić swoją pasją jakiegoś przedsiębiorcę. Ze strony producentów ciągle dominuje, niestety, postawa pójścia po najmniejszej linii oporu, co wiąże się oczywiście z implikacjami ekonomicznymi, bo przecież każdy proces twórczy kosztuje. Mitem jest to, że kosztuje dużo, ale na pewno jest to trudniejsza droga. Na szczęście są takie firmy, które nie kopiują konkurencji, nie jeżdżą do Kolonii czy Mediolanu tylko po to, by podpatrywać gotowe rozwiązania i „wdrażać je” do swojej oferty. Te firmy próbują wnieść w produkt jakąś innowację, jakąś intelektualną wartość. I jest ich i będzie coraz więcej, bo w czasach kryzysu produkcja wyrobów bez żadnej wartości intelektualnej przestanie się w Polsce po prostu opłacać.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce