Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Fot. Malafor

Fot. Malafor

  • Autor: Redakcja
  • 06 sty 2020 21:36 (aktualizacja: 08 sty 2020 13:53)

Projektowanie to odpowiedzialność. Rozmawiamy z projektantami marki Malafor

Agata Kulik-Pomorska i Paweł Pomorski to projektanci, który myślą nie tylko o tym, jak stworzyć przedmiot, ale też jak będzie wyglądał jego koniec. Filozofia marki MALAFOR, jak mówią, jest prosta – nie szkodzić. W takim duchu powstają projekty inspirowane naturą, przy współpracy regionalnych rzemieślników i z poszanowaniem środowiska.

MALAFOR to duet projektantów z Gdańska – czy miejsce, gdzie Państwo mieszkają i tworzą ma wpływ na charakter projektów i stanowi źródło inspiracji?

Tak, zaczynaliśmy w Gdańsku, aktualnie mieszkamy na wsi pod Gdańskiem – na granicy Kociewia i Kaszub. Czerpiemy inspirację z tego miejsca i pracujemy tak, by korzystać z regionu, w którym mieszkamy. Czerpiemy z natury – zarówno pomysły jak i materiał – drewno na nasze meble pochodzi z kaszubskich lasów i jest pozyskane z drzew, które zwaliły się naturalnie, z tzw. wiatrołapów. Z innej strony czerpiemy z rzemiosła, które dzięki położeniu geograficznemu jest oczywiste – z żaglomistrzostwa i z żaglowni, w których szyjemy pokrowce poduszek naszych nadmuchiwanych mebli, m.in. z dakronu – płótna na żagle.

Nazwa MALAFOR jest skrótem od określenia „małe laboratorium formy” – proszę opowiedzieć o filozofii Państwa marki oraz idei, która towarzyszy projektowaniu.

Filozofia jest prosta – nie szkodzić. Zawód projektanta jest jednym z tych zawodów, na którym spoczywa odpowiedzialność zrównoważonej produkcji kolejnych, nowych produktów; inaczej mówiąc: to również od nas zależy, czy kolejny produkt jest potrzebny, czy jest tylko kolejnym śmieciem. Zarówno przy projektowaniu dla innych producentów jak i dla swojej marki, zawsze myślimy nie tylko o tym, jak stworzyć przedmiot, ale jak będzie wyglądał jego koniec. Nie chcemy zaśmiecać świata bardziej. Przy produkcji mebli pod marką MALAFOR korzystamy z usług regionalnych rzemieślników i producentów oraz produkujemy tylko na zamówienie, nie tworzymy magazynów.

Jaką rolę w projektowaniu odgrywa – wyraźnie widoczna Państwa projektach – idea nadawania nowych znaczeń powszechnie dostępnym materiałom i obiektom?

To najprzyjemniejsza część procesu, choć najbardziej wypalająca – kreacja w pierwszym etapie procesu projektowego. Przy projektach dla naszej marki możemy pozwolić sobie na „szaleństwo kontrolowane” i używać materiałów nieoczywistych, jak nadmuchiwane worki papierowe.

Tworzą Państwo meble i przedmioty użytkowe odwołując się do idei recyklingu, ekologii. Czy kwestie zrównoważonego rozwoju mają dla Państwa szczególne znacznie?

Jeszcze kilka lat temu ekologia i zrównoważony rozwój były wartością dodaną marki. Teraz jest to już obowiązek każdego producenta, a przynajmniej powinien być. Mamy dzieci i nie wyobrażamy sobie, by świadomie i z premedytacją działać na szkodę ich przyszłości tworząc produkty, którymi zaśmiecamy świat. Jeśli projektant jest świadomy cyklu „życia” przedmiotu i jego końca, nie ma możliwości, by zapomniał o tym przy każdym procesie projektowym.


4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ