Biznesmeblowy.pl

Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. marketingu i handlu, członek zarządu Mikomax Smart Office. Fot. Mikomax

Rodzinna firma jest wyzwaniem

  • Autor: mg
  • 07 gru 2016 10:21 (aktualizacja: 09 gru 2016 12:43)

"Firmy rodzinne kojarzone są z indywidualnym podejściem do klienta, kierowaniem się określonymi wartościami czy trwałymi relacjami z partnerami, które opierają się na wysokiej etyce współpracy" - mówi Zuzanna Mikołajczyk, dyrektor ds. handlu i marketingu oraz członek zarządu w firmie Mikomax Smart Office.

Czym, Pani zdaniem, różni się firma o charakterze rodzinnym od "standardowej" firmy, budowanej przez ludzi niezwiązanych więzami rodzinnymi?

Firma rodzinna to wyzwanie dla całej rodziny – zarówno tej bezpośrednio zaangażowanej, jak i tych, którzy wybrali inną drogę zawodową. Ja i tata mamy silne osobowości i lubimy stawiać na „swoim”. Wbrew pozorom to właśnie ta cecha sprawiła, że postanowiliśmy połączyć siły. Początkowo nie planowałam pracy w firmie rodzinnej. Chciałam rozwijać swoją karierę w międzynarodowych korporacjach. Okazało się jednak, że nie realizuję się w takich strukturach – lubię mieć realny wpływ na to, co się wokół mnie dzieje, a w tak zhierarchizowanych organizacjach nie jest łatwo mieć przełożenie na kierunek, w którym firma się rozwija. Mój brat Maciej, jeszcze na studiach, zaczął pracę w Mikomax i można powiedzieć, że poznał firmę od podstaw. Dzisiaj jest prokurentem.

Podjęłam decyzję, że chcę rozwijać firmę razem z rodzicami i dołączyłam do zespołu. Nie żałuję. W rodzinnej firmie od razu doceniłam większą elastyczność. W tym czasie firma przeszła znaczącą przemianę, którą podsumowuje rozwinięcie nazwy o człon „Smart Office”. To nasza strategia, ale też misja. Stale się rozwijamy, stawiamy na innowacyjne myślenie o przestrzeni biurowej. Jesteśmy ekspertem od nowoczesnej aranżacji miejsca pracy. Dlatego też znacznie rozszerzyliśmy zakres działalności. Oprócz produkcji mebli, oferujemy szereg usług, dzięki którym kompleksowo doradzamy klientom i w pełni odpowiadamy na ich potrzeby. Mikomax Smart Office jest partnerem strategicznym ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych). Wspólnie przeprowadziliśmy szereg badań nad zmianą sposobu pracy, które pozwalają nam dostosowywać produkt do potrzeb rynku. Obecnie, wspólnie z największymi centrami usług biznesowych w Polsce, prowadzimy projekt badawczy dotyczący tzw. smart workingu, czyli nowego modelu pracy, który zakłada koncentrację na efektach i komforcie pracy, a nie czasie, miejscu i sposobie jej wykonywania. Analizowanie rynku i potrzeb, a także nasza obecność na największych światowych wydarzeniach branżowych, jak i współpraca z doskonałymi projektantami i specjalistami w dziedzinie - to elementy, które są składowymi sukcesu Mikomax Smart Office.

Jak „rodzinny" charakter firmy wpływa na podejmowanie biznesowych decyzji?

W podejmowaniu biznesowych decyzji należy przede wszystkim koncentrować się na liczbach, analizach i faktach. Właściciele rodzinnych firm, którzy są zbyt mocno z nią związani, nie zawsze podejmują racjonalne kroki. Zdarza się, że brakuje im dystansu, dzięki któremu mogliby spojrzeć całościowo na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Nam się to udało. Rodzice od początku wychodzili
z założenia, że kolejna osoba w zarządzie ma wnosić nowe, świeże spojrzenie. Daje to nie tylko ciągłą przestrzeń do rozwoju, ale również uświadamia złożoność struktur firmy, której jesteśmy częścią.

Czy „rodzinność" może stać się marką firmy, wyróżniającą ją na rynku?

Osoby pracujące w firmach rodzinnych są zwykle bardziej z nimi związane, identyfikują się
z wartościami i kulturą organizacji. Ten aspekt może mieć kluczowe znaczenie w osiągnięciu rynkowego sukcesu, jednak jest to tylko jeden z elementów, który składa się na wyniki. Niezależnie od historii liczy się profesjonalizm i jakość produktu. Chodzi bardziej o model biznesowy i sposób prowadzenia przedsiębiorstwa. Firmy rodzinne kojarzone są z indywidualnym podejściem do klienta, kierowaniem się określonymi wartościami czy trwałymi relacjami z partnerami, które opierają się na wysokiej etyce współpracy. „Rodzinność” daje wiele w budowaniu marki, jednak niezaprzeczalnie jest też ogromnym wyzwaniem i zobowiązaniem na lata.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce