Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Yoann Jaquon

Yoann Jaquon

  • Autor: Redakcja
  • 14 sty 2020 07:58 (aktualizacja: 16 sty 2020 12:14)

Yoann Jaquon o odpowiedzialnym projektowaniu [WYWIAD]

Skromność, empatia, odpowiedzialność to według Yoanna Jaquona słowa-klucze, definiujące dobre projektowanie. Francuski designer opowiedział nam o swoich inspiracjach, pracy ze studentami i świadectwie naszych czasów.

Podkreśla pan, że designerzy powinni tworzyć projekty, z towarzyszącym im poczuciem odpowiedzialności za świat. Czy Pana zdaniem projektanci wypełniają misję szerzenia świadomości wśród ludzi, którzy zobaczą ich prace lub będą użytkownikami ich produktów? W jaki sposób mogą to robić?
Tak, rzeczywiście, wierzę, że bycie projektantem wymaga od danej osoby dobrego zrozumienia otaczającego nas świata. I w oparciu o to powinny powstawać jego projekty. Żyjemy w świecie, w którym jesteśmy otoczeni przez różnego rodzaju narzędzia, w zasadzie nie potrafimy bez nich żyć. Są one częścią historii ludzkości i tak naprawdę od czasów epoki kamienia, kiedy to nasi przodkowie używali polerowanych kawałków skał do cięcia mięsa, ludzkość nigdy nie przestała tworzyć więcej i bardziej skomplikowanych narzędzi, aby uczynić nasze życie prostszym. Dzisiaj te obiekty wyewoluowały w fantastyczne, ale jednocześnie niezwykle skomplikowane sztuczne środowisko, a tkanka społeczna i ekonomiczna w ogromnym stopniu na nich polega.
Imię mojej agencji, +Artefact, wziąłem z koncepcji używanej w archeologii i antropologii. Artefakt jest tam sztucznym wytworem, będącym świadectwem dawnych czasów.
W przyszłości wszystkie te otaczające nas obecnie narzędzia staną się świadectwem naszych czasów i tego, w jaki sposób żyliśmy. Obawiam się, że na to pozostawione przez nas świadectwo nie będzie można miło popatrzeć. Wytwarzamy produkty celowo zrobione w taki sposób, aby nie dało się ich naprawić kiedy się zepsują. Nawet gorzej, niektóre z nich są projektowane z planowaną utratą żywotności, opracowane celowo w taki sposób, aby psuły się szybciej niż normalnie. Co więcej, do produkcji używamy materiałów, o których wiemy, że zatruwają formy życia istniejące na tej planecie (włączając w to nas samych).
Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie żyjemy w świecie niekończącego się wzrostu ekonomicznego. Teraz jest dobry moment na to, aby na nowo wprowadzić do naszego stylu życia skromność, empatię i odpowiedzialność – także w sposobie, w jaki projektujemy narzędzia codziennego użytku.

Jest Pan wykładowcą w Condé School w Lyonie. Która z tych dwóch profesji – bycie nauczycielem czy designerem – niesie większy potencjał edukowania innych?
Praca z młodymi projektantami daje mi szansę nauczania tego, co uważam za istotne i niezbędne w zawodzie designera. Cieszę się, że mam możliwość dyskusji na te tematy ze studentami, ponieważ zawsze mogę liczyć na ich świeże i zaskakujące spojrzenie na otaczający świat.
Z drugiej strony, niekoniecznie powiedziałbym, że będąc designerem edukujemy ludzi poprzez nasze projekty. To bardziej subtelne. Jednak, rzeczywiście kreacje projektantów mają wpływ na ich użytkowników. Dlatego też, procesowi projektowemu powinny towarzyszyć dobre intencje. Nie jest to oczywiście nic odkrywczego, już William Morris wierzył, że otaczając się sztuką i przedmiotami wysokiej jakości możemy poprawić nasze życie. Zawsze podobało mi się to w jego wykładach.

Zakres Pana prac jest bardzo szeroki - czy projektowanie którychś z nich sprawia Panu największą twórczą satysfakcję?
Tak naprawdę, to nie. Nie istnieje jedna konkretna dyscyplina, w której preferują tworzyć. Każdy nowy projekt przynosi ze sobą nowe wyzwania. I każdy nowy projekt stwarza szanse na poznawanie nowych ludzi. W pracy designera fantastyczne jest to, że wszystko jest zawsze nowe, codziennie uczysz się czegoś nowego. I chciałbym, żeby tak pozostało.


4 Design Days 2020: ikony designu, najwięksi architekci, projektanci, producenci, deweloperzy o inspiracjach i trendach w architekturze i designie. Już 6-9 lutego 2020 r. w Spodku i Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Zarejestruj się!

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ