Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Fot. Fotolia

Fot. Fotolia

  • Autor: PAP
  • 29 paź 2019 19:51

Coraz więcej firm widzi potrzebę inwestycji w innowacje

Coraz więcej polskich przedsiębiorców dostrzega potrzebę inwestowania w innowacje, ale nakłady na ten cel są coraz mniejsze - uważa dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek z Towarzystwa Ekonomistów Polskich.

"W Europejskim Rankingu Innowacyjności 2019 (European innovation scoreboard 2019) Polska zajęła 25. miejsce, przed Chorwacją, Bułgarią i Rumunią. Trudno się dziwić, jeśli w ciągu 3 lat (2016-2018) zainwestowało w innowacje tylko 26 proc. firm przemysłowych działających w Polsce, a wśród firm z sektora usług było w tym okresie tylko 21 proc. innowatorów" - wskazała Starczewska-Krzysztoszek.

Według niej "coś wreszcie drgnęło", bo odsetek firm przemysłowych i usługowych aktywnych innowacyjnie "wyraźnie w 2018 r. wzrósł". "A to oznacza, że coraz więcej przedsiębiorstw zaczyna dostrzegać potrzebę inwestowania w innowacje. Coraz mniej jest natomiast firm, które zapytane o to, dlaczego w innowacje nie inwestują, odpowiadają, że +działają w branży, która nie potrzebuje innowacji+, albo że +są za małą firmą, aby myśleć o wprowadzaniu jakichkolwiek innowacji+" - poinformowała.

Prawie podwoił się odsetek małych firm przemysłowych i usługowych, zatrudniających 10-49 osób, które inwestują w innowacje produktowe. W okresie 2011-2017 w innowacje produktowe inwestowało 6-7 proc. firm przemysłowych, a w latach 2016-2018 - już 11,5 proc. Wśród firm usługowych w latach 2011-2017 w innowacje produktowe inwestowało 4-5 proc. przedsiębiorstw, a w okresie 2016-2018 - prawie 10 proc. - wskazała.

Zdaniem Starczewskiej-Krzysztoszek daleko nam do aktywności innowacyjnej przedsiębiorstw w większości gospodarek UE, gdzie w innowacje inwestuje co najmniej 50 proc. firm.

Ekonomistka odniosła się też do najnowszych danych GUS dot. działalności innowacyjnej firm w Polsce, z których wynika, że w latach 2016-2018 innowacje wprowadziło 24 proc. przedsiębiorstw przemysłowych i 19,6 proc. usługowych. Nakłady na działalność innowacyjną poniesione w 2018 r. w przedsiębiorstwach przemysłowych wyniosły 23 mld 388,7 mln zł, a w przedsiębiorstwach usługowych - 13 mld 094,8 mln zł.

"Można byłoby uznać przedstawione przez GUS dane dotyczące działalności innowacyjnej przedsiębiorstw 10+ (...) za pierwszy, zauważalny krok ku poprawie skłonności polskich firm do innowacji. Jest jednak +ale+ - nakłady na innowacje firm przemysłowych wyraźnie maleją" - oceniła. W 2015 r. wydały one na innowacje ponad 31 mld zł, ale w kolejnych latach już coraz mniej. W 2018 r. było to 23,4 mld zł - dodała. Zwróciła też uwagę, że nakłady na innowacje firm z sektora usług są stabilne, ale niezbyt wysokie - "po ok. 13 mld zł w ostatnich dwóch latach".

Jej zdaniem obraz innowacyjności polskich przedsiębiorstw nie jest jednoznaczny. Z jednej strony przybywa firm zainteresowanych wprowadzaniem na rynek nowych produktów i wdrażaniem nowych procesów biznesowych, co jest pozytywnym sygnałem, a z drugiej strony ich nakłady na te wdrożenia są coraz mniejsze.

Cieszy, że rośnie liczba firm rozumiejących potrzebę inwestowania w innowacje, widzących i rozumiejących, że świat im i nam może szybko uciec - wskazała. Martwi jednak, jak stwierdziła, że boją się inwestować więcej. "Trudno jednak dziwić się przedsiębiorcom, gdy nie wiedzą, jakimi regulacjami wprowadzającymi nowe obciążenia podatkowe i administracyjne zostaną zaskoczeni. Nie da się podejmować kluczowych dla rozwoju przedsiębiorstwa decyzji inwestycyjnych, gdy otoczenie regulacyjne i polityczne jest niestabilne" - podsumowała.

Towarzystwo Ekonomistów Polskich wyjaśnia zjawiska gospodarcze współczesnego świata, propagując poszanowanie własności prywatnej, wolną konkurencję oraz wolność gospodarczą jako warunki rozwoju Polski. Zrzesza praktyków biznesu i teoretyków różnych dziedzin nauk ekonomicznych. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ pad/


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ