Biznesmeblowy.pl

Rodzina Wójcików na targach Meble Polska w Poznaniu. Fot. Meble Wójcik

Jak funkcjonują rodzinne firmy meblarskie?

  • Autor: mg
  • 02 lis 2016 12:24 (aktualizacja: 03 lis 2016 11:07)

Wśród krajowych producentów mebli dominują firmy o polskiej strukturze własnościowej. Co więcej, wiele z nich zachowało rodzinny charakter. Bynajmniej nie dotyczy to wyłącznie małych czy średnich przedsiębiorstw, ale również czołowych producentów.

Rodzinna sukcesja staje się ważnym elementem strategii biznesowej, a wiele firm czyni z niej wartość, wokół której budują rozpoznawalność marki. W Polsce firmy rodzinne postrzegane są jako stabilnie działający i pożądani pracodawcy i partnerzy biznesowi. Bycie firmą rodzinną stanowi dla nas, właścicieli, ale i pracowników ogromną wartość, co podkreślamy na każdym etapie naszej działalności – mówi Jan Szynaka, prezes i założyciel Grupy Meblowej Szynaka, który wraz z małżonką, Aliną, kieruje rodzinną firmą. W 1985 roku przejął on z rąk ojca niewielki zakład meblarski i w ciągu kilkunastu lat uczynił z niego jednego z czołowych polskich producentów mebli.

Śledząc historie wielu polskich firm meblarskich, bez trudu można wskazać przykłady przedsiębiorstw, których kierownictwo przekazywane było z pokolenia na pokolenie bądź pozostaje w „rodzinnych” rękach. Grupa Vox, Meble Wójcik, Mikomax Smart Office, Szynaka Meble, Grupa Nowy Styl to tylko wybrane z nich. Każdy z tych przykładów należy traktować indywidualnie – różni je strategia biznesowa, ścieżka zawodowej kariery i podział ról między poszczególnymi członkami rodziny, łączy zaś wartość w postaci więzów krwi, która została przekuta na komercyjny sukces.
Historia firmy Meble Wójcik sięga 1986 roku, kiedy to Leszek Wójcik zbudował pierwszy zakład stolarski. Dzięki licznym inwestycjom rozwinął się on w dobrze prosperujące przedsiębiorstwo, dysponujące obecnie trzema nowoczesnymi fabrykami. W tym roku podczas uroczystych obchodów 30-lecia funkcjonowania firmy na rynku meblarskim twórca rodzinnego biznesu symbolicznie przekazał jej stery swojemu synowi, Piotrowi, który od lat poznawał tajemnice rodzinnego przedsiębiorstwa na różnych szczeblach jego działalności.

W przypadku naszej firmy i marki Meble Wójcik rodzinność nie jest wykreowaną strategią, która ma na celu osiągnięcie określonych celów biznesowych. Jest to wartość, której hołdował od samego początku założyciel firmy Leszek Wójcik i którą przekazał swoim dzieciom. Nie chodzi tu jednak o czysty nepotyzm (to oczywiście żart), ale kierowanie się w biznesie nie tylko suchymi faktami liczbowymi, ale o budowanie trwałych relacji zarówno z partnerami handlowymi jak i pracownikami, które często wychodzą poza zwykle standardy relacji biznesowych – mówi Ewelina Wójcik, kierownik Działu Marketingu firmy Meble Wójcik. Obecnie w firmie Meble Wójcik pracują nie tylko dzieci Leszka Wójcika, ale również ich małżonkowie.

Nieco inaczej wyglądały początki Grupy Nowy Styl, którą obecnie kierują dwaj bracia – Adam i Jerzy Krzanowscy. Wszystko zaczęło się w 1990 roku, gdy Adam Krzanowski wyjechał do Stanów Zjednoczonych, zaś Jerzy Krzanowski otworzył swoją pierwszą firmę w Polsce. W przypadku pierwszego z nich typowy studencki wyjazd zaowocował pracą u amerykańskiego producenta krzeseł – firmy Wythe, gdzie zdobywał branżową wiedzę. Drugi otworzył restaurację w Krośnie, w której uczył się podstaw funkcjonowania przedsiębiorstwa. Wkrótce bracia pomyśleli o wspólnym biznesie. W 1992 roku na mapie polskich przedsiębiorstw oficjalnie pojawiła się spółka Nowy Styl. Początkowo firma zatrudniała 7 pracowników i produkowała 3 modele krzeseł. Po 24 latach funkcjonowania na rynku Grupa Nowy Styl może pochwalić się posiadaniem kilkunastu zakładów produkcyjnych (w Polsce, Rosji, Turcji, Niemczech, Szwajcarii, na Ukrainie) oraz 3. pozycją w rankingu największych producentów mebli biurowych w Europie.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce