Biznesmeblowy.pl

Fot. Shutterstock

Jakie meble kupują Chińczycy?

  • Autor: mg
  • 12 paź 2016 12:28 (aktualizacja: 13 paź 2016 11:06)

Z perspektywy wartości obrotu najważniejszą część chińskiej produkcji stanowią meble drewniane – 60 proc. I to właśnie one cieszą się w Chinach największym zainteresowaniem konsumentów. Nawet w przypadku modeli bazujących na płytach drewnopochodnych o ich sukcesie rynkowym decyduje jak najwierniejsze naśladownictwo naturalnego materiału.

Wśród chińskich konsumentów największą popularnością cieszą się meble drewniane oraz fornirowane z wyraźnie zarysowanym rysunkiem słojów. Produkty bazujące na materiałach drewnopochodnych nadal stanowią znaczną część rynku, ale wobec rosnącego zainteresowania meblami drewnianymi popyt na nie systematycznie maleje. Meble drewniane są droższe, ale rosnące zdolności nabywcze chińskich konsumentów sprawiają, że coraz więcej znajduje się na nie chętnych. Z tego względu nawet meble wykonywane z płyt drewnopochodnych starają się wiernie imitować naturalne drewno.

W kwestii wzornictwa mebli warto zauważyć, że coraz częściej chińscy projektanci włączają do swoich projektów elementy lokalnej kultury i natury. Na popularności zyskuje również stylistyka spod znaku eko.

Bogatsi Chińczycy wciąż chętnie wybierają meble wpisujące się w tzw. styl europejski, który w praktyce stanowi nawiązanie do XVII-wiecznych mebli francuskich. „Ciężki”, dekoracyjny styl wykorzystywany jest zwłaszcza do aranżacji luksusowych rezydencji i apartamentów.
Rynek mebli luksusowych dopiero się rozwija, ale jego perspektywy wyglądają bardzo interesująco. Trend ten szczególnie obserwowany jest w dużych miastach, takich jak Pekin czy Szanghaj, w których funkcjonują ekskluzywne salony meblarskie. Wyraźnie widać, że w ośrodkach miejskich gusta konsumentów w dużej mierze kształtują projektanci wnętrz.

Chiński rynek dóbr luksusowych „napędzają” w szczególności dwa czynniki – bogacenie się społeczeństwa oraz jego coraz większa otwartość na świat zachodni. W segmencie meblowym jako luksusowe postrzegane są przede wszystkim produkty sygnowane włoskimi markami. Włosi postrzegani są jako uznani projektanci wszelkich dóbr luksusowych. Tym niemniej coraz więcej chińskich producentów ma aspiracje, żeby wejść na rynek dóbr luksusowych.

Według ekonomistów i analityków gospodarczych, dużo możliwości zagranicznym producentom oferuje chiński rynek mebli dziecięcych. Tamtejsi rodzice coraz chętniej inwestują w wyposażenie pokoi dziecięcych i młodzieżowych, a wśród wybieranych produktów prym wiodę meble drewniane (szczególnie wykonywane z drewna sosnowego). Co więcej, lokalni producenci często korzystają z materiałów importowanych. Powód jest prosty – na tamtejszym rynku dużą wagę przywiązuje się do bezpieczeństwa produktów adresowanych do dzieci.

Również segment mebli biurowych stanowi ciekawy kierunek dla potencjalnych eksporterów mebli na rynek chiński. Meble biurowe na tamtejszym rynku oferowane są zarówno w kanale detalicznym, jak i kontraktowym (np. instytucje rządowe, biura, obiekty gastronomiczne, sieci handlowe itp.). W pierwszym przypadku dominują produkty o niskiej jakości, produkowane przez lokalne firmy. Dotyczy to zarówno dużych sieci handlowych, jak i sklepów niezależnych. W drugim stawia się znacznie wyższy nacisk na jakość, a rynek zdominowały duże koncerny międzynarodowe.
W ostatnim czasie chińscy producenci coraz częściej dostrzegają potrzebę dbałości o ergonomię i wzornictwo mebli biurowych, lecz wciąż odbiegają one od standardów zachodnich. Zdaniem specjalistów, międzynarodowe firmy chcące zaistnieć na tamtejszym rynku mebli biurowych powinny postawić na produkty o wysokiej jakości bądź niszowe. Importowane meble najczęściej wybierają międzynarodowe firmy działające w Chinach, zaś lokalne instytucje częściej decydują się na tańsze wyposażenie.

Coraz ważniejszym kanałem dystrybucji mebli staje się sprzedaż przez Internet. Wielu producentów wykorzystuje swoje strony www nie tylko do celów promocyjnych, ale także handlowych. Umieszczają na nich swoje produkty i moduły umożliwiające realizację zamówień. Dynamizuje to proces sprzedaży i ogranicza konieczność gromadzenia zapasów magazynowych. Powstają również sklepy internetowe funkcjonujące bez związku z tradycyjnymi placówkami handlowymi. Internet jest również coraz częstszym narzędziem służącym do weryfikacji oferty i jakości producentów mebli.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce