Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Panel dyskusyjny Rola projektu w polskim meblarstwie. Fot. PTWP

Panel dyskusyjny Rola projektu w polskim meblarstwie. Fot. PTWP

  • Autor: Marta Borowska
  • 17 lut 2016 14:25 (aktualizacja: 17 lut 2016 14:30)

O meblach i wzornictwie – podczas 4 Design Days

11 lutego, podczas 4 Design Days odbyła się dyskusja na temat roli projektu w polskim meblarstwie. Jej uczestnicy starali się odpowiedzieć na pytania o znaczenie designu w polskim przemyśle meblowym.

W dyskusji moderowanej przez Beatę Michalik, redaktor prowadzącą portalu Biznesmeblowy.pl i Mariusza Golaka, redaktora prowadzącego magazyn „Meble Plus”, udział wzięli: Ryszard Balcerkiewicz, prezes Noti, Jan Cegiełka, creative director, Dobroteka Meblarstwo Dobrodzieńskie, Krzysztof Chróścielewski, kierownik Katedry Wzornictwa ASP w Łodzi, Adam Krzanowski, prezes Grupy Nowy Styl i Łukasz Paszkowski, projektant.

Rozmowa rozpoczęła się od dość kontrowersyjnej kwestii, jaką jest pogodzenie dbałości o wygląd produktu z dążeniem do zwiększenia sprzedaży.

- W przypadku naszych produktów, największą wagę przywiązujemy do funkcji mebla – tłumaczył Adam Krzanowski. - Wygląd to sprawa, która jest istotna, ale jest moim zdaniem częścią designu. Według mnie design sam w sobie to całość, na którą składają się technologia produkcji, koszty wytworzenia produktu, jego funkcjonalność i kształt.

- Współcześnie nazywanie wszystkiego designem jest trochę nadużyciem, ponieważ powinno to się nazywać po polsku: wzornictwo przemysłowe – mówił Ryszard Balcerkiewicz. – To, czego oczekuje przemysł, czego oczekują firmy to właśnie wzornictwo przemysłowe. Design często kojarzy się z artystycznymi przedmiotami, które nie są przeznaczone dla firmy produkującej. A uważam, że każdy przedmiot, każdy mebel powinien być zaprojektowany.

A Krzysztof Chróścielewski dodał:

- To wzornictwo nadaje technologii formę ostateczną i sprzedawalną. W obiegu publicznym często mówi się, że design to coś, co jest dziwne, nie wiadomo do czego służy, jest bardzo drogie i ekscentryczne. Ale nie myślimy już w ten sposób kupując samochód, czy krzesło. Dla wielu z nas to już nie jest design.

Dyskusja poruszyła również dość szeroko kwestie kształcenia projektantów w Polsce oraz współpracy absolwentów wzornictwa z firmami produkcyjnymi.

Kształcenie w zakresie wzornictwa przemysłowego w Polsce zostało na akademiach sztuk pięknych. Przypinają nam zatem łatkę artystów. Rzeczywiście kształcimy projektantów poprzez sztuki wizualne, przynajmniej tak rozpoczyna się ta nauka, i budzimy w nich pewną wrażliwość plastyczną. Dużo jest także informacji z zakresu wiedzy o człowieku. Ale zapewniam, że nasi absolwenci potrafią pracować również z technologami. Wiele wydziałów prowadzi programy współpracy z producentami, dzięki którym nasi absolwenci znajdują pracę w konkretnych firmach – tłumaczył Krzysztof Chróścielewski.

O problemach, jakie stają przed młodymi projektantami głównie z racji ich małego doświadczenia mówili natomiast przedstawiciele producentów:

- Tylko droga poprzez zatrudnienie w firmie produkcyjnej może otworzyć przed projektantem szanse na następne zamówienia. Pokazywanie w nieskończoność nowych wzorów na wystawach uczelnianych nie otworzy drogi zamówień dla młodych projektantów. To kółko trochę się zamyka. Dużo zdolnych młodych projektantów, obija się o drzwi producentów – mówił Ryszard Balcerkiewicz.

Do zaawansowanych systemów biurowych, które produkujemy trudno jest zatrudnić utalentowanego młodego projektanta, ponieważ jego wiedza jest za mała. Może mieć wspaniałe wyczucie artystyczne, ale to za mało. Dlatego zawsze szukamy biur, które mają największe doświadczenie projektowe w danej dziedzinie. Mamy w swoim portfolio produkty zaprojektowane przez młodych projektantów, ale to są najczęściej meble pojedyncze, proste, a nie meble systemowe – tłumaczył Adam Krzanowski.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ