Biznesmeblowy.pl

Fot. Fotolia

Perspektywy polskiego rynku meblowego - raport specjalny

  • Autor: bm
  • 20 lis 2017 08:59 (aktualizacja: 21 lis 2017 08:56)

Ambicją polskiej branży meblarskiej jest zajęcie do końca 2020 roku pierwszego miejsca w Europie pod względem wartości eksportu. Kolejnym ważnym celem jest zwiększenie wartości całej produkcji mebli. Czy uda się to osiągnąć? O stanie i perspektywach polskiego meblarstwa mówi raport specjalny Polskiego Funduszu Rozwoju.

Co, zdaniem autorów raportu, jest i będzie najważniejszym motorem rozwoju polskiego branży meblarskiej? Na pewno automatyzacja i robotyzacja produkcji, integracja łańcucha wartości, innowacje materiałowe, funkcjonalne i wzornicze oraz usługi bezpośrednie dla klientów indywidualnych oraz instytucjonalnych.

"W Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju zapisano 12 flagowych projektów, służących powstaniu produktów i rozwiązań Made in Poland, o istotnej użyteczności i perspektywach zdobycia światowych rynków. Celem programu Polskie Meble jest stymulowanie rozwoju wzornictwa przemysłowego i tworzenia silnych polskich marek, wykorzystujących nowoczesne technologie oraz
eko-wzornictwo. Podczas Kongresu 590 w Rzeszowie zaprezentowany został Pakiet usług finansowych - pilotaż dla branży meblarskiej. Wszystkie elementy pakietu wspierają polskie firmy i realizują cele programu Polskie Meble." - czytamy w raporcie.

"Wśród sektorów przetwórstwa przemysłowego meblarstwo jest drugą branżą pod względem wartości eksportu netto i tworzy istotną cześć naszej gospodarki. Polski Fundusz Rozwoju,
w ramach programu flagowego Ministerstwa Rozwoju „Polskie Meble”, koordynuje realizację inicjatyw mających na celu rozwój branży meblarskiej. Grupa PFR dostarcza polskim meblarzom finansowania oraz oferuje szereg instrumentów pozafinansowych" – powiedział Paweł Borys, Prezes Zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju.

"Celem programu „Polskie Meble” jest wypracowanie wizerunku polskiego meblarstwa jako producenta wysokiej jakości markowych produktów. Naszą ambicją jest zajęcie, do końca 2020 roku, pierwszego miejsca w Europie jeśli chodzi o wartość eksportu mebli. Chcemy także, do końca 2030 roku, stać się czołowym europejskim producentem mebli pod względem wartości" – powiedział Tomasz Wiktorski, Menedżer programu Polskie Meble w Departamencie Programów Sektorowych PFR.

Oprócz przekazania najważniejszych danych liczbowych na temat branży - wielkości produkcji, zatrudnienia, wartości eksportu - PFR zdefiniował podstawowe motory rozwoju branży meblarskiej. Są nimi:

Automatyzacja i robotyzacja produkcji. Ten model rozwoju zakłada zdobycie przewag konkurencyjnych dzięki optymalizacji procesów i efektowi skali, ale wymaga nakładów inwestycyjnych w nowoczesne rozwiązania automatycznego transportu międzyoperacyjnego, wdrożenia rozwiązań szczupłej produkcji, zastosowania robotów autonomicznych i kolaboracyjnych oraz informatycznego sprzężenia wszystkich etapów produkcji.

Integracja łańcucha wartości. Korzystna dla przedsiębiorstw jest aktywność na rynku inwestycji, fuzji i przejęć zagranicznych podmiotów – producentów i dystrybutorów – dzięki poszerzeniu bazy odbiorców i wzmocnieniu portfela marek. Podobne korzyści mogą przynieść inwestycje związane z materiałami i akcesoriami do mebli.

Innowacje materiałowe, funkcjonalne i wzornicze. Wyższą rentowność można osiągnąć poprzez innowacje materiałowe (np. w zakresie lżejszych materiałów płytowych, tańszych materiałów dekoracyjnych, etc.), opracowanie innowacji funkcjonalnych (np. relaksery, integracja z Internetem i systemami cyfrowymi, etc.) lub poprzez opracowanie innowacji wzorniczych.

Rozwój poprzez bezpośrednie usługi. Usługi dla klienta indywidualnego: należy w tym przypadku wdrożyć w firmach nowe kompetencje związane z obsługą platform e-handlu
i doboru oferty do sprzedaży internetowej. Pociąga to za sobą konieczność optymalizacji procesów logistycznych, wymaga informatycznego zintegrowania zaopatrzenia, produkcji
i handlu. Usługi dla klientów instytucjonalnych: to obszar, który od tradycyjnej firmy meblowej wymaga zmiany w modelu biznesowym i rozbudowania kompetencji produkcyjnych o usługi projektowania wnętrz, szybkiego prototypowania i montażu w różnych, często odległych miejscach na świecie.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce