PARTNER PORTALU:

Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

  • Autor:
  • 27 gru 2013 18:01

Polskie meble a marka. Co składa się na sukces?

Polska jest liczącym się na rynku europejskim producentem materiałów i wyrobów drzewnych. Najważniejszą pozycję wśród wyrobów finalnych stanowią meble, co jest korzystne ze względu na ich wysoki stopień przetworzenia i wypracowaną względnie dużą wartość dodaną.

Liderami w produkcji mebli są kolejno: Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania i Hiszpania. Polska, zajmując szóste miejsce, należy do czołówki europejskich producentów. Na rynkach europejskich sprzedaje 4/5 całości produkcji(1).

Cechą charakterystyczną meblarstwa europejskiego jest stosunkowo wysokie zużycie surowców i materiałów drzewnych. Europejscy producenci wyróżniają się wysoką specjalizacją oraz zaawansowanym poziomem technologicznym produkcji. W krajach zachodnich, w fabrykach mebli odbywa się najczęściej już tylko montaż półproduktów i półfabrykatów. Dużo częściej korzysta się z usług podwykonawców. Wpływa to na wydajność pracy w zachodnioeuropejskich zakładach produkcyjnych. Wskaźnik wielkości produkcji na jednego zatrudnionego jest w krajach unijnych 3 razy wyższy niż w Polsce. Średnia długość życia mebli na rynku konsumpcyjnym w Europie wynosi około 5 lat, podczas gdy w Polsce – od 7 do 10 lat(2).

Meble w Unii, meble w Polsce

Sytuacja branży meblarskiej w Unii Europejskiej jako całości pogarsza się z roku na rok. W 2001 r. niemiecki przemysł meblarski osiągnął obroty w wysokości ponad 22 mld euro, co stanowiło ok. 25% obrotów przemysłu meblarskiego w UE. Jednak już w roku następnym, po prawie 10% spadku produkcji w tym kraju, na czoło wysunęły się Włochy. W 2003 r. produkcja mebli w Niemczech zmniejszyła się o 2,4%, schodząc poniżej poziomu 20 mld euro. We Włoszech natomiast spadek produkcji osiągnął w 2002 r. zdecydowanie mniejsze rozmiary (tylko 2%). Pomimo że w 2003 r. produkcja mebli w tym kraju zmniejszyła się o ponad 4%, to jednak Włochy utrzymały pozycję lidera w UE(3).

Dzięki produkcji praktycznie wszystkich płyt wiórowych co najmniej w klasie higieniczności E1 (o małej zawartości formaldehydu), większość polskich mebli mieści się w standardach europejskich. Światowym trendom odpowiada też wzornictwo, estetyka i funkcjonalność większości polskich produktów, chociaż niekiedy specyfika potrzeb odbiorców krajowych (mała powierzchnia mieszkań), a także spadek ich zamożności, zmuszają producentów do oszczędnych, kompromisowych rozwiązań konstrukcyjnych mebli. Zmianie ulega także wzornictwo wyrobów masowych, popularnych, o niewygórowanej cenie. Coraz częściej są one projektowane przez designerów o światowej renomie i wykonane z materiałów przyjaznych środowisku naturalnemu (zarówno w procesie produkcji, jak i po zużyciu), ulegających biodegradacji lub ponownemu przetworzeniu. W procesie produkcyjnym wykorzystywane są nowe technologie i materiały, które zapewniają wysoką jakość tych wyrobów, mimo stosunkowo niskiej ceny. Wzornictwo się demokratyzuje, staje się dostępne dla wszystkich. Z drugiej strony nadal jednak utrzymuje się tendencja wykorzystywania designu wyłącznie jako narzędzia marketingowego i rozumienie roli projektanta nie jako twórcy odpowiadającego na ludzkie potrzeby, ale tworzącego nowe potrzeby(4).


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ