PARTNER PORTALU:

Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Fot. Shutterstock

Fot. Shutterstock

  • Autor: Redakcja
  • 02 kwi 2019 09:47 (aktualizacja: 04 kwi 2019 11:09)

Produkcja sprzedana mebli w 2018 roku - niespełnione prognozy?

Wzrost wartości produkcji sprzedanej polskich mebli w 2018 roku okazał się mniejszy niż prognozowano jeszcze na początku ubiegłego roku. To skutek m. in. pogarszającej się koniunktury w gospodarce i tym samym w branży meblarskiej.

W najnowszym Biuletynie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli czytamy między innymi: "Jeszcze na początku roku 2018 w prognozach zakładano większy wzrost produkcji sprzedanej mebli. Jednak sytuacja w branży zmieniła się dość diametralnie, czego skutki odczuwa polski przemysł meblarski. (...) Sytuacja w Polsce ulega zmianie i spowodowana jest głównie negatywnymi zmianami w gospodarce na takich rynkach, jak Niemcy czy Francja (gdzie widać pierwsze oznaki spowolnienia gospodarczego, w wyniku czego kupowanych jest mniej mebli)."

Polska zajmuje wysokie, trzecie miejsce na świecie w rankingach eksporterów, jest szóstym z kolei producentem mebli na świecie. Wartość produkcji sprzedanej mebli w 2018 r. oszacowano na 49 mld zł, co oznaczałoby wzrost w granicach 6,7-6,9% - mniejszy niż rok wcześniej. W przypadku wartości eksportu szacuje się wynik w granicach 10,64 mld euro. Ocenia się, że około 90% wyprodukowanych w Polsce mebli trafiło za granicę, głównie do odbiorców z Niemiec. Podstawowymi rynkami zbytu dla polskiej branży meblarskiej są wciąż rynki europejskie, a największym pozaunijnym – Stany Zjednoczone. Niezmiennie największym odbiorcą polskich mebli są Niemcy, a udział tego kierunku sprzedaży eksportowej w 2018 r. wyniósł 36,2%. Drugim odbiorcą są Czechy z udziałem 8,5%, następnie Wielka Brytania i Holandia z udziałami odpowiednio 5,8% i 4,5%. Z krajów pozaunijnych w pierwszej dwudziestce odbiorców znajdują się Stany Zjednoczone (5. miejsce), Szwajcaria (15. miejsce), Chiny (16. miejsce) i Rosja (20. miejsce).

Prognozy dotyczące eksportu w roku 2020 są optymistyczne - zakładają bowiem, że wartość produkcji sprzedanej polskich producentów mebli przekroczy wówczas 50 mld zł. Mogłoby to oznaczać dla Polaków zajęcie pozycji eksportowego lidera w Europie. Z drugiej strony, zdaniem ekspertów m. in. z OIGPM, "ze strony przemysłu odbierany jest sygnał, iż Europa zaczyna być zbyt „ciasna” dla polskich meblarzy. Jeśli chcemy jako branża dalej dynamicznie się rozwijać, musimy szukać rynków perspektywicznych. Zaliczamy do nich między innymi Stany Zjednoczone, których rynek jest chłonny i potężny."

Źródło: OIGPM


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ