Biznesmeblowy.pl

Fot. Shutterstock

Rynek litewski - szansa dla eksporterów mebli

  • Autor: Beata Michalik
  • 09 wrz 2014 07:00

W roku 2013 r. eksport mebli z Polski na Litwę wyniósł 37 mln euro, o 22% więcej aniżeli rok wcześniej. Prognozy B+R Studio zakładają, iż w 2014 wartość ta może zbliżyć się do 40 mln euro.

Po chwilowym załamaniu gospodarczym w roku 2009, zmniejszeniu popytu wewnętrznego i wysokiej inflacji, Litwa zaczęła „odreagowywać” kryzys i w latach 2010-2011 powoli osiągnęła najwyższy w Europie wzrost gospodarczy. Prognozowany na lata 2013-2014 rozwój ekonomiczny – obok podobnych prognoz dotyczących Łotwy i Estonii – wygląda równie optymistycznie. Eksport towarów z Polski na rynek litewski – w tym także mebli i wyrobów z drewna – sukcesywnie rośnie już od kilku lat.

Wizerunek polskich mebli coraz lepszy

Dla polskich eksporterów Litwa to rynek więcej niż obiecujący, zwłaszcza że nienajlepszy jeszcze jakiś czas temu wizerunek naszych towarów u litewskich sąsiadów, uległ znacznej poprawie. Czy Litwini chcą kupować polskie produkty? Piotr K. Hajdecki, I sekretarz w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady Polskiej w Wilnie twierdzi, że zdecydowanie tak i – co więcej – mieszkańcy Litwy nie kierują się przy zakupie mebli kryterium kraju pochodzenia produktu. W opinii Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Wilnie rynek litewski jest rynkiem rozwojowym. Wynika to z dwóch przesłanek. Po pierwsze, po głębokim kryzysie w latach 2008-2010 Litwa znowu znalazła się na ścieżce dynamicznego wzrostu gospodarczego, ludzie korzystając z dobrej sytuacji gospodarczej realizują zakupy odroczone w czasach kryzysu. Po drugie, daje się zaobserwować ożywienie w sektorze budowlanym, w tym również w budownictwie mieszkaniowym, co z pewnym opóźnieniem wywoła również ożywienie na rynku mebli i wyposażenia wnętrz. Miarą ożywienia na rynku budowlanym jest liczba wydawanych pozwoleń na budowę – w roku 2013 wydano pozwolenia na budowę 7.118 nowych budynków mieszkaniowych, co stanowi wzrost o 23% w stosunku do roku 2012 r. - informuje Piotr K. Hajdecki.

Do pozytywnych przesłanek sprawiających, że litewskiego klienta nie należy w Polsce pomijać warto dołączyć fakt, iż bliskość rynku eliminuje wiele problemów technicznych, w tym transportowych. Rynek litewski jest rynkiem niedużym, skupionym w kilku większych miastach. Bliskość geograficzna powoduje, że możliwe są nawet częściowe dostawy bezpośrednio do klienta. Również klienci sami odbierają towar i mogą robić to często, wykorzystując mniejsze samochody. Koszty transportu w ich przypadku sięgają kilku procent, zatem wygląda to podobnie jak przy dostawach krajowych. - mówi Grzegorz Kalinowski, dyrektor handlowy w firmie Libro.

Rozpoznawalne marki

Najbardziej rozpoznawalnymi na Litwie polskimi markami mebli są: Black Red White oraz Nowy Styl. Przykładem success story na rynku litewskim jest aktywność Nowego Stylu. - mówi Piotr K. Hajdecki. - Spółka w poprzednich trzech latach (dane z listopada 2013 roku) niemal podwoiła wartość sprzedaży na Litwie do 6,5 mln PLN. Według informacji spółki – jej najbardziej prestiżowymi klientami na rynku litewskim są Uniwersytet Wileński, Politechnika Wileńska i Parlament.
Litwa jest rynkiem przyjaznym dla branży meblowej, a szczególnie dla marki Black Red White – kontrahenci sami zabiegają o współpracę z nami. - przyznaje Jerzy Kaziród, koordynator d.s. sprzedaży eksportowej i krajowej w firmie Black Red White. - Produkty Black Red White są sprzedawane za pośrednictwem sklepów internetowych oraz salonów meblowych naszych partnerów, w których znajdują się ekspozycje mebli BRW. W wielu przypadkach są to ekspozycje wykonane według naszych projektów.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce