Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Fot. Shutterstock

Fot. Shutterstock

  • Autor: Redakcja Biznesmeblowy.pl
  • 09 paź 2019 15:12

W tym roku wzrost polskiego eksportu może sięgnąć 6 proc. rok do roku

Polski eksport rósł przez ostatnich kilka lat w tempie 8 proc. rok do roku; w 2019 r. wzrost może wynieść 6 proc. w ujęciu rocznym - powiedział wiceminister finansów Tadeusz Kościński. Zaznaczył, że razem z sektorem usług eksport odpowiada za ok. 55 proc. naszego PKB.

Wiceminister finansów, który uczestniczył w PAIH Forum Biznesu na Stadionie Narodowym w Warszawie, zaznaczył, że 6-proc. wzrost to prognoza na podstawie tego, co się dzieje na świecie. "Polscy przedsiębiorcy bardzo szybko otwierają sobie nowe rynki i ten wzrost będzie zapewne większy niż na razie planujemy" - dodał.

Polski eksport, jak przypomniał, "rósł przez ostatnich kilka lat w tempie 8 proc. rok do roku". "W tym roku będzie rósł pewnie ok. 6 proc. w ujęciu rocznym" - ocenił. Wpływa na to, jak dodał, wojna handlowa między Chinami a Stanami Zjednoczonymi. "A także lekka recesja, na razie w Niemczech, i ogólny marazm w Europie" - powiedział.

Kościński zwrócił uwagę, że nasze firmy "dalej zwiększają eksport w krajach europejskich", ale też zdobywają nowe rynki. "Ponad 20 proc. eksportu kierujemy do USA, a dwadzieścia kilka do Japonii czy Azji" - wskazał.

Podkreślił, że razem z sektorem usług, polski eksport odpowiada za ok. 55 proc. naszego PKB.

Wiceszef resortu finansów przypomniał, że lata 90. XX w., gdy nasz kraj przechodził transformację, były czasem inwestorów zagranicznych. "Swój kapitał lokowali w Polsce, tworzyli miejsca pracy. Dawali nam know-how" - mówił. "Teraz jest czas dla naszych eksporterów. Szybko przechodzimy z gospodarki opartej o imitacje na opartą o innowacje" - zaznaczył.

Według Kościńskiego "nasza paleta eksportowa jest bardzo szeroka". Wskazał na sektor spożywczy, meble, jachty, drony czy informatykę. Zaznaczył, że celem jest teraz promocja marki Polska. "Musimy podkreślić innowacyjność naszych przedsiębiorców. Pokazać, że mamy najlepszą jakość, również innowacyjne produkty i to, że cena do jakości jest bardzo dobra" - podkreślił.

Zwrócił uwagę, że eksport np. polskiego sektora ICT czy usług był dotąd "trochę schowany". "Do tej pory byliśmy +innowacyjną siłą roboczą+ w tej dziedzinie, ale teraz tworzymy coraz więcej nowych produktów. Dobrym przykładem jest sektor gier komputerowych. Nie tylko mamy doskonałych informatyków, którzy dotąd pracowali dla zagranicznych firm, a teraz mamy też doskonałe produkty w tych segmentach, które możemy sprzedawać" - podkreślił.

"Musimy promować siebie. Dobrym przykładem są np. drony - na międzynarodowych rynkach kojarzone są z polskimi firmami, a nie globalnymi" - podsumował. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

maja/ amac/


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ