Biznesmeblowy.pl

Fotele Packman firmy Mikomax Smart Office. Fot. Mikomax Smart Office

Jak dostosować biuro do elastycznego trybu pracy?

  • Autor: mg
  • 24 lis 2017 10:52 (aktualizacja: 28 lis 2017 10:15)

Praca w jednym biurze przedstawicieli różnych pokoleń narzuca pracodawcom konieczność wprowadzenia elastycznego trybu pracy. Jednocześnie coraz ważniejszą grupą zawodową stają się osoby 50+. Jak sprostać ich potrzebom? Specjaliści twierdzą, że optymalnym rozwiązaniem jest wdrożenie smart workingu.

Koncepcja smart working umożliwia kreowanie takiej przestrzeni biurowej, która przystosowuje się do pracownika i pozwala na stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań pracownikom wszystkich generacji, nie pomijając seniorów. Co ważne, można tego dokonać bez konieczności przeprowadzania w biurze kosztownych i czasochłonnych remontów. Wystarczy w danej przestrzeni biurowej wydzielić strefy o różnej funkcjonalności, które będą odpowiadać odmiennym typom zadań wykonywanych przez osoby w różnym wieku, w danym momencie. Aranżując biuro, warto także postawić na meble, które zapewniają ergonomię pracy, takie jak np. biurko do pracy stojąco-siedzącej, które - jak pokazują badania - nie tylko przyczynia się do zwiększenia efektywności, ale także pomaga zadbać o zdrowie i kondycję pracowników. W przyszłości ten ostatni element może być jednym z najważniejszych wymagań stawianych pracodawcom przez pracowników-seniorów.

Wiele się mówi o wymaganiach i potrzebach pracowników z pokolenia Y. Tymczasem, jak pokazują najnowsze analizy na temat demografii, firmy nie powinny zapominać o potrzebach starszego pokolenia. Osoby w wieku 50+ już teraz są ważną grupą pracujących, a za dziesięć, dwadzieścia lat ich rola dodatkowo wzrośnie. Dlatego też, przy współpracy z ABSL przygotowujemy raport na temat potrzeb i wymagań pracowników biurowych 50+, który pozwoli lepiej przygotować miejsce pracy do oczekiwań tej grupy zawodowej – mówi Filip Szklarz, smart workplace consultant, Mikomax Smart Office.

Wśród wielu rozwiązań, z których mogą skorzystać pracodawcy, by nadążyć za zmianami na rynku pracy jest smart working, czyli model pracy, który dopasowuje się do potrzeb pracowników różnych generacji. Zakłada m.in. ewaluację zatrudnionego nie przez pryzmat godzin spędzonych w biurze, ale osiągniętych efektów. To z kolei otwiera drogę do wykonywania części obowiązków poza biurem, np. w zaciszu domowym. Pracy zdalnej sprzyja obecnie rozwój nowoczesnych technologii, a także takie miejsca, jak przestrzenie co-workingowe, które mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych biur.

Założenia smart workingu doskonale wpisują się w wymagania osób po 50. roku życia, które są gotowe pozostać dłużej na rynku pracy, ale na własnych warunkach. Z danych Hays Poland wynika, że wśród dodatkowych korzyści, które chcę zyskać pracownicy w wieku 50+ w zamian za przesunięcie w czasie momentu przejścia na emeryturę, na pierwszym miejscu pojawia się właśnie praca elastyczna.

Mimo że o zaletach płynących z większej elastyczności w miejscu pracy najwięcej mówi się zazwyczaj w kontekście młodszej generacji pracowników, to smart working daje także wiele korzyści pokoleniu Silver. Najważniejsza z nich to zachowanie równowagi między pracą a sferą prywatną. To, że osoby po 50. roku życia zazwyczaj nie są już ograniczone obowiązkami domowymi w takim stopniu, jak 30-latkowie, nie znaczy, że chcą poświęcić swój wolny czas obowiązkom zawodowym. Wręcz przeciwnie, dla wielu z nich to pierwszy moment w życiu, kiedy mogą zająć się w pełni rozwijaniem własnych pasji czy nauką nowych rzeczy. Smart working daje pracownikom większą autonomię w zakresie organizacji pracy. Z doświadczenia firm, z którymi współpracował Mikomax Smart Office, wynika, że taką samodzielność bardzo cenią sobie także osoby z pokolenia Silver. Co więcej, jak pokazują wyniki naszego raportu "Smart Working Guidebook for Poland", na wdrożeniu smart workingu korzysta także druga strona, czyli pracodawcy. Ci, którzy postawili na takie rozwiązanie, zaobserwowali wzrost zaangażowania pracowników w wykonywanie obowiązków, co przyczyniło się do ogólnego wzrostu ich efektywności oraz kreatywności – zaznacza Zuzanna Mikołajczyk,  dyrektor ds. handlu i marketingu, członek zarządu Mikomax Smart Office.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce