Biznesmeblowy.pl

Fot. Everspace

Jak zorganizować biurowy open space?

  • Autor: mg
  • 15 maj 2017 10:09 (aktualizacja: 15 maj 2017 12:51)

Organizacja przestrzeni typu open space ma przyczyniać się do lepszej komunikacji między pracownikami, budowania relacji i skracania dystansu, a przez to do zwiększenia kreatywności zespołu i jego większej efektywności. Model przestrzeni typu open space zaprojektował w 1906 roku architekt Frank Lloyd Wright.

Biurowy open space służy komunikacji między pracownikami oraz budowaniu relacji. Z kolei z punktu widzenia właścicieli firm wspólna, otwarta przestrzeń oznacza oszczędności  związane z inwestycją w miejsce pracy.

W Polsce system ten pojawił się w latach 90., kiedy do naszego kraju wkroczyły duże, międzynarodowe korporacje. Okazuje się jednak, że ma on także sporo wad. Z badań naukowców z Queensland University of Technology w Brisbane, opublikowanych w „Asia-Pacific Journal of Health Management”, wynika, że biura typu open space mogą być przyczyną poważnych kłopotów ze zdrowiem osób w nich pracujących. Powodem jest niemożność skupienia się na powierzonych zadaniach, spowodowana brakiem prywatności i zbyt dużą ilością bodźców. I choć stanowiska open space często odgrodzone są ściankami działowymi, hałas sprawia, że ludzie nie mogą skupić się na swoich zadaniach, w związku z czym pogarsza się ich wydajność i zwiększa ryzyko stresu. Poza tym otwarte biura naruszają głęboko zakorzenioną w ludziach terytorialność. W takich pomieszczeniach pracownicy częściej zapadają na choroby wirusowe, a przez to przebywają na zwolnieniach lekarskich.

W trosce o zapewnienie komfortu oraz lepszą wydajność pracowników firmy wprowadzają do otwartych biur tłumiące dźwięki panele akustyczne i ścianki działowe redukujące hałasy. Pojawiają się strefy cichej pracy, ale też miejsca relaksu, kawiarnie, czytelnie czy sale gier. Można w nich na chwilę oderwać się od powierzonych zadań i nabrać do nich dystansu. Udowodniono, że umożliwienie pracownikom wypoczynku w godzinach pracy zwiększa ich wydajność oraz łagodzi stres. W biurach modne stały się również, gwarantujące komfort akustyczny, budki telefoniczne czy mobilne meble, które zapewniają intymną przestrzeń do pracy wymagającej dużego skupienia w otwartych przestrzeniach biurowych.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ

POPULARNE


NEWSLETTER BIZNESMEBLOWY.PL

Najciekawsze artykuły z serwisu BiznesMeblowy.pl codziennie w Twojej skrzynce