Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

"Polski design". Fot. archiwum

"Polski design". Fot. archiwum

  • Autor: Agnieszka Maria Wasieczko
  • 27 gru 2013 18:01

Światowe wzornictwo / mocne strony polskiego designu - wystawa IWP

Mocne strony, tradycje oraz konteksty polskiego designu odsłoniła wystawa „Wartość dodana – światowe wzornictwo z Polski” Instytutu Wzornictwa Przemysłowego (21.05.-6.09.2009).

Kuratorzy ekspozycji: Beata Bochińska – prezes IWP oraz Krzysztof Bielski – dyrektor pionu Upowszechniania Wzornictwa w tejże instytucji postawili pytania: „Czym jest dzisiaj współczesne, polskie wzornictwo? Czy jest ono czytelne dla odbiorców spoza Polski, a jednocześnie zostało obdarzone niepowtarzalnym rysem rodzimości, dzięki czemu można je upowszechnić i rozpoznać w świecie? Jakich „wartości dodanych” poszukujemy w produktach?” Za manifest wystawy posłużyło do dziś aktualne hasło „Piękno na co dzień dla wszystkich”, autorstwa twórczyni IWP, prof. Wandy Telakowskiej.

W przestrzeni sali, której surową, czarno-białą, urozmaiconą ekranami projekcyjnymi scenografię zaprojektował Maciej Jurkowski, zaprezentowano 40 produktów autorstwa polskich projektantów: meble, środki transportu, sprzęt medyczny, systemy IT, ceramika użytkowa, sprzęt oświetleniowy, czy akcesoria do dekoracji domu. Zgrupowano je w siedmiu działach tematycznych: „Estetyka”, „Potencjał Przemysłu”, „Rodzimość”, „Ergonomia”, „Projektowanie Uniwersalne”, „Inżynieria”, „Technologie Cyfrowe”, które identyfikują najważniejsze cechy polskiego wzornictwa. Integralną częścią prezentacji stał się też film edukacyjny „Wartość dodana. światowe wzornictwo z Polski” (reż. Ewa Marcinkowska-Krysiak). Ten nowatorski materiał, zrealizowany na zamówienie IWP, ukazał produkcję obiektu wzornictwa przemysłowego jako niezwykle złożony proces, od edukacji designera, aż po analizę potrzeb klienta i współpracę z producentem.

Choć dotychczas o istnieniu „polskiej” estetyki trudno było mówić i żadnemu z wyrobów rodzimych marek nie udało się zaistnieć w szeregu ikon światowego wzornictwa, ta sytuacja uległa zmianie. W części wystawy „Estetyka – po prostu piękne” zebrano przedmioty z Polski – po trosze obiekty sztuki i produkty przemysłowe, które mogły powstać wszędzie. Ich autorzy przekonują nas, iż piękno może być wartością uniwersalną. Jak choćby Piotr Kuchciński, projektant fornirowanego regału z kolekcji mebli „Xeon” (2003, prod. Fabryka Mebli Balma), który nadając mu zmiękczoną linię, nawiązał do estetyki stream line’u z lat 50. XX w. Dla Tomasza Augustyniaka – autora szezlonga „Mono” (2003, prod. Com40) inspiracją stała się tradycyjna leżanka. Intrygujący element tego mebla o prostej bryle stanowi schowany w tubie ze stali nierdzewnej wałek do podparcia głowy lub kolan. Zaprojektowany przez Macieja Jurkowskiego stół „Stricte” (2007-08, prod. To Collection), w którym szklany lub wykonany z laminowanej płyty blat wsparto na konstrukcji z nierdzewnej stali, przystosowano do często przearanżowywanych miejsc, jak np. sale konferencyjne. Okrągłe, kwadratowe, prostokątne, pięciokątne blaty składuje się pionowo w specjalnych stojakach. Można je też zestawiać, dzięki czemu przechowywanie stołów nie wymaga wiele miejsca.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ