Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Barcelona Chair. Fot. Knoll

Barcelona Chair. Fot. Knoll

  • Autor: bm
  • 27 sie 2019 10:36 (aktualizacja: 28 sie 2019 12:39)

Sztuka Bauhausu – inspiracje niemieckiej szkoły projektowania

W tym roku obchodzimy setną rocznicę Bauhausu. Rewolucyjna niemiecka szkoła sztuki i projektowania założona przez architekta Waltera Gropiusa, przyczyniła się do narodzin modernizmu. Jej idee nie zestarzały się mimo upływu lat i wciąż stanowią inspiracje dla projektantów.

Walter Gropius zbudował Bauhaus na wzniosłej idei, dążącej do fuzji sztuki, architektury i przemysłu. Szkoła otworzyła swe podwoje w 1919 roku a działalność zakończyła w 1933 roku. W tym krótkim okresie pionierscy projektanci stworzyli podwaliny modernizmu, przekraczając granice formy, funkcji i materiału w architekturze oraz projektowaniu tekstyliów i przedmiotów.

Kultowe produkty Marcela Breuera, Ludwiga Miesa van der Rohe, czy Florence Knoll są w pełni funkcjonalne a jednocześnie przynależą do kontekstu historycznego i kulturowego – mówi Marcin Zieliński, właściciel firmy Aqina, wyłącznego dystrybutora marki Knoll w Polsce.

W gronie twórców związanych z Bauhausem znaleźli się między innymi Wassily Kandinsky, Laszlo Moholy-Nagy, Marcel Breuer czy Ludwig Mies van der Rohe. Wytyczyli oni kierunki w architekturze oraz w sztuce użytkowej, a ich dorobek na stałe wpisał się do kanonu wzornictwa.

Idee niemieckiej szkoły wywarły wpływ również na projektantów Hansa i Florence Knoll, którzy połączyli przemysł ze sztuką i designem, celem podniesienia jakości produkcji na większą skalę. Hans Knoll starał się sprowadzić tę modernistyczną wizję do Ameryki, zakładając w 1938 roku H. G. Knoll Furniture Company. Związki marki z Bauhausem obracają się jednak przede wszystkim wokół Florence Knoll, której mentorem był Ludwig Mies van der Rohe. Dzięki jej postulatowi projektowania holistycznego, fundamentem firmy jest idea głosząca, że projektowanie mebli jest wartościowe, gdy przemawia na rzecz całościowego projektu przestrzeni.

Marcel Breuer stworzył krzesło Wassily inspirując się ramą roweru. Fascynowało go to, jak przedmiot zachował swą formę przez kolejne dekady. Projektant zaczął eksperymentować ze stalową rurą. Tak powstało pierwsze krzesło. Wkrótce został nimi wyposażony cały Bauhaus. W wyniku eksperymentów Breuera z wyginaniem stalowych rur powstało także krzesło Cesca. Podobnie jak krzesła Wassily i Cesca, kluczowe znaczenie dla historii projektowania XX wieku mają stoliki Laccio Marcela Breuera. One również są wynikiem pracy nad stalową materią. To przykład wzornictwa, które jest ascetyczne a jednocześnie na tyle charakterystyczne, że od razu można je rozpoznać. Krzesło Barcelona to jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów ubiegłego stulecia i ikona współczesnego ruchu. Emanuje ono prostą elegancją, która uosabia najsłynniejszą maksymę Miesa van der Rohe – „mniej znaczy więcej”. 


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ