Małgorzata Kempińska współwłaścicielka firmy Jawex w Kielcach. Fot. Archiwum

Małgorzata Kempińska współwłaścicielka firmy Jawex w Kielcach. Fot. Archiwum

  • Autor:
  • 27 gru 2013 18:01

Długofalowe zmiany w ofertach salonów meblowych

Gdy 12 lat temu na rynku ukazał się pierwszy numer „Mebli Plus”, w polskich salonach meblowych można było spotkać przede wszystkim meblościanki, głównie o stylistyce klasycznej, a także komplety wypoczynkowe i wersalki we wzorzystych flokach. O to, jak przez lata zmieniła się oferta placówek handlowych oraz o inne zmiany na rynku mebli, zapytaliśmy przedstawicieli polskich salonów meblowych.

Iwona Grabińska, sprzedawca z Centrum Meblowego Domar w Poznaniu (związana z branżą od blisko 30 lat):

Ostatnich kilkanaście lat, podobnie jak w każdej dziedzinie, tak i w branży meblowej przyniosło wiele zmian. Jedną z istotnych i dających mi dużą satysfakcję jest zmiana roli sprzedawców. W kontaktach z klientami jśsteśmy coraz częściej przede wszystkim doradcami i konsultantami w wyborze mebli, urządzaniu wymarzonego mieszkania, domu, a nawet rezydencji. Zmiana wielkości i standardu meblowanej powierzchni – to także znak czasu. Kiedyś była to przysłowiowa kawalerka, wyposażana w meble, których podstawowymi, pożądanymi cechamł były funkcjonalność i umiarkowana cena. Dzisiaj jest to coraz częściej apartament czy rezydencja, do których kupowane są meble z wysokiej półki jakościowej, wzorniczej i w konsekwencji – cenowej. Charakterystyczne jest również to, że obecnie wśród nabywców drogich mebli jest wielu klientów młodych, urządzających pierwsze mieszkanie. Kiedyś ta grupa kompletowała wyposażenie z pojedynczych, tanich mebli. Dzisiaę często spotykam młodych ludzi, którzy nie muszą się liczyć z barierą cenową. Oczywiście wciąż liczną i bardzo ważną grupą są klienci, dla których poziom cenowy jest istotny. Nie oznacza to, że rezygnują oni z wymagań co do jakości oraz atrakcyjności wzorniczej. Zrąsztą ogólnie zauważa się wzrost wymagań w zakresie jakości, wzornictwa, a także usług towarzyszących zakupowi (transport, wniesienie, montaż). Odpowiedzią producentów na takie zapotrzebowanie rynku jest różnorodność oferty, ogromne bogactwo wybarwień, a także więcej (w stosunku do lat minionych) fantazji i awangardowych rozwiązań w projektowanych meblach oraz kolorystyce mebli wypoczynkowych. Istotnym, zaadresowanym do handlu oczekiwaniem, zarówno ze strony klientów, jak różnież producentów, jest zwiększanie powierzchni salonów, podwyższanie ich standardu, jakości ekspozycji, atrakcyjności aranżacji, których zadaniem jest inspirowanie wyborów klienta. Podkreślić należy zacieśnianie – także i w tym zakresie – współpracy handlu i producentów, dla których ekspozycja ich produktów w salonach jest przedłużeniem dbałości o firmowy wizerunek. Bardzo dobrym przykładem zmian jest nasze Centrum Meblowe Domar w Poznaniu. Sprzedaż detaliczną zaczęliśmy od adaptacji na sklep 500 m2 powierzchni magazynowej (początek lat 90.). Następnie powstał w tym miejscu już nie sklep, a salon o powierzchni 2 tys. m2. W 1995 r. z dotychczasowej powierzchni magazynowej przeznaczyliśmy na ekspozycję i sprzedaż dodatkowe 4 tys. m2. Okres stopniowych adaptacji został zakończony gruntowną modernizacją salonu i jego otoczenia na przełomie 2006 i 2007 r. Systematyczna praca nad doskonaleniem ekspozycji, prezentowanej dzisiaj na powierzchni 6 tys. m2, jest w naszym salonie procesem ciągłym.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ