Fameg_plum_B-1904 (8).jpg

Fameg_plum_B-1904 (8).jpg

  • 14 sty 2020 12:45 (aktualizacja: 20 sty 2020 08:19)

Max Kobiela, prelegent 4DD: Dobre meble mogą być spokojne o swoją przyszłość [WYWIAD]

Design jest niszą, w której mogę realizować swoje wizje. Mam stuprocentowy wpływ na formę ostateczną – od pierwszych szkiców, przez prototypowanie, aż do efektu końcowego. Ponadto wiedza stricte technologiczna nabyta na początku mojej zawodowej ścieżki, była mocnym fundamentem, do tego by stworzyć markę meblową. Powstanie Phorm było po prostu konsekwencją, sumą poprzednich doświadczeń.

Na swoim koncie ma Pan stworzenie mebli dla marki Disney. Jak projektowało się w oparciu o takie kultowe postacie popkultury jak Chewbacca czy Hulk? Czy tego typu „odjechane” projekty są ciekawsze od Pana tradycyjnych zleceń? Co było największym wyzwaniem przy tego typu projekcie?

Projekt dla Disneya był mocno nietypowy. W jednej przestrzeni miało się „spotkać” kilka marek zebranych wspólnie pod szyldem jednej korporacji. Idea polegała na tym, aby wyeksponować jednego, charakterystycznego dla każdej marki reprezentanta. Zderzenie się z ikonami Disneya, Pixara, Marvela i Star Wars było sporym wyzwaniem. Celem był projekt form użytkowych – mebli, które na pierwszy rzut oka miały nawiązywać do wybranego przez nas bohatera. Pytanie jak to zrobić, aby efekt końcowy nie stał się ich karykaturą? Aby utrzymać rozpoznawalność postaci przy jednoczesnym spełnieniu potrzeb i wymogów funkcjonalności i ergonomii mebli. Każdy z bohaterów to inna historia, inny charakter.

Finalnie powstały fotele Mickey Mouse`a jako ikony popkultury, która – można to śmiało powiedzieć – zbudowała potęgę Disneya. Bohaterem Marvela był charakterystyczny, zielony gigant Hulk. Sam fotel również jest potężny, bo ma ponad 120 cm szerokości. Reprezentantem Pixara jest Woody czyli Chudy. Jest on kowbojem, postanowiłem więc zaprojektować fotel bujany, kojarzący się z Dzikim Zachodem. Płozy wykonane zostały z tego samego materiału co kolby klasycznych winchesterów, orzecha amerykańskiego. Ostatnim bohaterem był Chewbacca ze Star Wars. Futrzany olbrzym również otrzymał fotel o stosownej i adekwatnej formie, w tym przypadku był to fotel obrotowy.

Odmienność tego projektu polega przede wszystkim na wyjątkowości klienta. Disney to kreator świata wyobraźni, klient oczekujący kreatywnego podejścia do zadania. Dość nietypowe było także obcowanie i przetwarzanie ikon popkultury na język wzornictwa przemysłowego. Ponadto pojawiło się wyzwanie technologiczne, polegające na realizacji czterech totalnie innych prototypów, które zostały wykonane specjalnie dla tego projektu. Był to projekt, który nieczęsto się zdarza. Myślę że śmiało mogę go nazwać zawodową przygodą, która pozwoliła mi rozwinąć skrzydła i utwierdziła w przekonaniu że warto projektować odważnie. Tym bardziej cieszę się, że miałem okazję w nim uczestniczyć i być jego częścią. Jest cała masa anegdot z realizacji tego projektu. Nobilitacją jest to, że kalifornijska centrala Disney`a w Burbank rekomendując wytyczne do realizacji kolejnych biur, wskazuje także ten projekt.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ