• Autor: Redakcja
  • 27 gru 2013 18:01

Nasz cel to satysfakcja klienta

Rozmowa z Dariuszem Mroczkiem, dyrektorem generalnym IKEA Trading Services - o relacjach między producentem a klientem.

8 czerwca IKEA zorganizowała w Ożarowie Mazowieckim coroczny Dzień Dostawcy, a jego tematem przewodnim było „Zbliżenie relacji pomiędzy producentem a klientem sklepu IKEA”. Czemu takie zbliżenie miałoby służyć? Jakie korzyści z tego zbliżenia może odnieść klient?

Usatysfakcjonowany klient to cel firmy IKEA, a nasza idea handlowa to oferowanie dobrze zaprojektowanych mebli i wyposażenia wnętrz, dobrej jakości i w cenach tak niskich, by mogło sobie na nie pozwolić wielu ludzi. Już na etapie projektowania naszych wyrobów współpracujemy z dostawcą, bezpośrednio w zakładzie produkcyjnym, uwzględniamy nowe możliwości technologiczne. Wspólnie z producentem planujemy rozwiązania transportowe, adaptujemy opakowania, aby nie przewozić powietrza w ciężarówkach, ale również w celu ułatwienia samodzielnego przewożenia produktu przez naszego finalnego klienta w sklepach. Współpraca z dostawcą zajmuje zatem kluczowe miejsce w ramach łańcucha dostaw w IKEA. Co ważniejsze, wszystkie te działania przeprowadzane są w ramach zrównoważonej produkcji i pozwalają firmie IKEA co roku zwiększać wolumeny i regularnie obniżać ceny. Dla satysfakcji klienta.

W spotkaniu wzięli udział dyrektorzy polskich firm – producenci mebli i artykułów wyposażenia wnętrz oraz przedstawiciele kierownictwa IKEA w Europie i w Polsce. Jak ważne miejsce zajmuje Polska i polski rynek w całości globalnego w końcu koncernu, jakim jest IKEA?

IKEA współpracuje z Polską od 1961 roku. Warto podkreślić, że ta 50-letnia kooperacja, zapoczątkowana skromnym zamówieniem na partię krzeseł, przerodziła się w poważny rozwój lokalnego przemysłu meblowego. Dziś IKEA prowadzi długoterminowe relacje biznesowe z około 60 polskimi zakładami produkcyjnymi. Polska to drugi największy dostawca mebli do sieci IKEA na całym świecie. Udział naszego kraju to ok. 18% (Chiny ok. 20%) pośród krajów dostarczających do sklepów IKEA. Dla Ingvara Kamprada – założyciela IKEA – Polska pełni ważną rolę biznesową, ale również sentymentalną. Bojkot producentów szwedzkich w latach 50. ubiegłego stulecia oraz potrzeba znalezienia nowych konkurencyjnych kooperantów wymusiły potrzebę szukania dostawców poza Skandynawią. Polska była pierwszym krajem w Europie, z którym Ingvar Kamprad rozpoczął owocną współpracę, która trwa do dziś. Okazją do podziękowań za satysfakcjonującą współpracę są coroczne spotkania z naszymi dostawcami.

Czy firma o tak dużym potencjale jak IKEA, skupiająca produkcję i dystrybucję może mieć wpływ na rynek meblarski w Polsce? Czy podejmujecie Państwo działania wykraczające poza tradycyjną produkcję i handel? Jeśli tak, to jakie są to działania?

To, co moim zdaniem wyróżnia naszą firmę na rynku meblowym, to współpraca projektantów szwedzkich z polskimi zakładami produkcyjnymi. Punktem wyjścia w rozwoju każdego produktu jest określenie finalnej przystępnej ceny dla klienta. Następnie bierzemy pod uwagę użytkowość i potrzeby wynikające z funkcji, a dopiero na koniec kreujemy styl – design. Nigdy odwrotnie. Taki sposób myślenia jest charakterystyczny dla skandynawskiego wzornictwa w ogóle i nazywa się „democratic design”.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ