Tomasz Ochędzan. fot. Archiwum.

Tomasz Ochędzan. fot. Archiwum.

  • Autor: th
  • 27 gru 2013 18:02

Naszym atutem jest design - rozmowa z Tomaszem Ochędzanem, prezesem Zarządu Firmy HM Helvetia Meble Wieruszów.

„W najbliższym czasie sprzedaż mebli w Polsce wzrośnie, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie w liczbie inwestycji w branży”.
Rozmowa z Tomaszem Ochędzanem, prezesem Zarządu Firmy HM Helvetia Meble Wieruszów.

Helvetia Meble jest jednym z największych polskich producentów mebli sypialnianych. Jak duży procent stanowią one w całości produkcji przedsiębiorstwa?

Meble sypialniane stanowią obecnie 80% naszej oferty. Pozostałe 20% stanowią komody, meblościanki i inne meble z płyty wiórowej. Roczna sprzedaż produktów firmy wynosi ok. 170 mln zł. Większość produkcji zakładu, bo aż 92%, jest kierowana na eksport. Tylko 8% produkcji jest sprzedawana na rynku polskim. Warto zaznaczyć, że w pierwszych miesiącach bieżącego roku odnotowaliśmy 10% wzrost sprzedaży mebli w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym.

Jakie kierunki eksportowe znajdują się w centrum zainteresowania firmy Helvetia Meble?

Najważniejszym rynkiem zbytu są dla nas Niemcy – do naszego zachodniego sąsiada kierowane jest 50% eksportu. Głównym klientem firmy jest niemiecki dom wysyłkowy OTTO, który zamawia aż 25% całej sprzedaży. Kolejne rynki zbytu stanowią Szwajcaria (10%), Austria (10%) i kraje Beneluksu (5%). Produkty Helvetii są dziś obecne praktycznie w całej Europie. Nasze meble można odnaleźć również w Maroku i Dubaju.

Co decyduje o wdrożeniu nowych produktów do produkcji? Jakiego rodzaju meble cieszą się największym zainteresowaniem?

W ciągu roku organizujemy wiele spotkań biznesowych, podczas których wspólnie z naszymi partnerami analizujemy sytuację na rynku mebli sypialnianych. Naszymi klientami są ludzie młodzi, w wieku 20-40 lat, ceniący sobie nowoczesny design. Jak wskazuje sama nazwa firmy (łac. Helvetia – Szwajcaria), autorami jej produktów są projektanci szwajcarscy. Sądzę, że dzięki ich propozycjom meble naszej firmy doskonale wpisują się w stylistykę, którą możemy obecnie zaobserwować na rynku europejskim.

Co Pańskim zdaniem najczęściej decyduje o zakupie mebla przez klienta?

Między nabywcą polskim i niemieckim istnieje zasadnicza różnica. Klienci polscy w pierwszej kolejności zwracają uwagę na design i serwis produktu. Dopiero trzecim kryterium decydującym o zakupie mebla jest jego cena. Na rynku niemieckim mamy do czynienia  z sytuacją odwrotną – dla Niemców decydująca jest cena, a w dalszej kolejności wzornictwo i serwis mebla.

W jaki sposób Helvetia Meble promuje swoje produkty?

Najważniejszą formą promocji są dla nas targi meblowe, dlatego też wystawiamy się w całej Europie. Od wielu lat jesteśmy obecni na Międzynarodowych Targach Meblowych „IMM Cologne” oraz targach MOW. Dwa razy w roku firma Helvetia Meble jest obecna na targach wewnętrznych grupy Schieder w Ostródzie. Produkty firmy są również prezentowane na imprezach targowych w Szwajcarii i Chorwacji.

Jakie korzyści wynikają z funkcjonowania firmy w ramach grupy Schieder?

Z przynależności do holdingu wynika wiele korzyści związanych z zakupem surowca. Ceny u dostawców są negocjowane przez całą grupę producentów, co w przypadku zakupu większej ilości materiału pozwala uzyskać korzystne rabaty. Kolejną zaletą wynikającą z bycia członkiem grupy są zorganizowane kanały dystrybucji na rynkach niemieckim, austriackim i szwajcarskim. Nie mniej istotny jest olbrzymi kapitał finansowy holdingu, dzięki któremu możliwe są inwestowanie i budowa nowych zakładów produkcyjnych.

Dziękuję za rozmowę.



WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ