Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Oskar Zięta

Oskar Zięta

  • Autor: ut
  • 02 sty 2020 14:07 (aktualizacja: 07 sty 2020 10:52)

Oskar Zięta idzie na rekord i zachwyca nowym projektem

Galeria Północna ustanowiła nowy rekord – znajdująca się w jej wnętrzu rzeźba „Wir”, autorstwa Oskara Zięty to największa konstrukcja artystyczna ze stali nierdzewnej w Polsce. Taką atrakcją nie może pochwalić się żadne inne centrum handlowe w kraju!

To już pewne – „Wir” – unikatowe dzieło sztuki, złożone z pięciu przenikających się form, wijących się od najniższego poziomu Galerii Północnej aż po sufit przez wszystkie kondygnacje, jest najwyższą rzeźbą wykonaną ze stali nierdzewnej w Polsce! O rekordowym osiągnięciu poinformował sędzia z Biura Rekordów, który nadzorował cały proces pomiaru, a następnie wręczył galerii certyfikat potwierdzający Rekord Polski w kategorii „Najwyższa rzeźba ze stali nierdzewnej”. Rekord ustanowiono z wynikiem ponad 20 metrów wysokości – wymiary pobrano od podstawy rzeźby do najniższego poziomu sufitu.

Z tej okazji autor i pomysłodawca rzeźby „Wir” – Oskar Zięta opowiedział o całym procesie powstawania wyjątkowej instalacji artystycznej w Galerii Północnej.

Skąd czerpie Pan inspiracje do swoich projektów?
Z życia i pracy. Stal i technologia FiDU, to obszar nieustannych wyzwań, testów i zdziwień. Eksperymentuję, szukam nowych możliwości, podpatruję przyrodę. Potem, gdy pojawia się inwestor, przestrzeń do zagospodarowania i obopólna chemia, zaczyna się prawdziwa przygoda.

Jak powstał pomysł na stworzenie rzeźby Wir?
Inwestor oczekiwał ode mnie zaprojektowania fontanny. Osobiście nie znoszę fontann w centrach handlowych, wiec szukałem konceptu, który byłby na tyle spektakularny, by inwestor o tym zapomniał. Projekt był wypadkową ukształtowania bryły obiektu i miejsca na instalację oraz oczekiwań inwestora. Pomyślałem, że wysoka, wręcz gigantycznie wysoka forma, od poziomu 0 do samego sufitu – prawie 24 metry, pełna odbić, refleksów światła będzie działać intrygująco i zachęcać do wejścia na kolejne poziomy galerii, by spojrzenia na dzieło z nowej perspektywy.

Jak przejść od pomysłu do realizacji? Co składa się na poszczególne etapy budowy tak ogromnej konstrukcji?
Wir, jako metafora zakupowych namiętności, zaczął powstawać na papierze. Korzystałem ze szkicu – mojej ulubionej, najbardziej intuicyjnej formy przelewania roboczych myśli na papier. Na pierwszym etapie projektowania musieliśmy ustalić, jakie parametry są potrzebne do wygenerowania jego formy. Następnie stworzyliśmy program, w którym mogliśmy modyfikować jego kształt przy pomocy krzywych Beziera. Manipulując parametrami w programie, szkicowaliśmy trójwymiarowe bryły, które były możliwymi wariantami profili Wiru. Prototypowanie metodą druku 3D pozwalało nam na szybkie zwizualizowanie efektów naszej pracy. Mogliśmy namacalnie sprawdzić funkcjonalność i stabilność zaprojektowanych form oraz ocenić ich wygląd z różnych stron. Kolejnym krokiem było stworzenie prototypu w większej skali metodą FiDU. To był ostateczny etap przed rozpoczęciem produkcji.

Jak wspomina Pan pracę nad tym projektem? Co było największym wyzwaniem?
Wir jest największą stojącą rzeźbą w kraju i jednocześnie najwyższą rzeźbą, jaką wykonaliśmy w technologii FiDU. Każdy element tego projektu stanowił wyzwanie, ale już na etapie szkiców wiedzieliśmy, że będzie wyjątkowy. Praca nad Wirem była niezwykłą przygodą, napędzaną świadomością, że wyprowadzamy sztukę z pracowni do przestrzeni publicznej. Od początku mojej pracy nad technikami obróbki stali dążyłem do pokazania, że ograniczenia istnieją tylko w naszej głowie, a design nie jest uniwersalnym wzorem do naśladowania, ale nieszablonowym sposobem myślenia, eksperymentowaniem, przekraczaniem granic.
To właśnie jest Wir, w jakim żyję i tworzę.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ