Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Rozmawiamy z Juliuszem Pakuńskim, kierownikiem rozwoju biznesu w firmie Dachser DIY-Logistics w Polsce.

Rozmawiamy z Juliuszem Pakuńskim, kierownikiem rozwoju biznesu w firmie Dachser DIY-Logistics w Polsce.

  • Autor: Justyna Łotowska
  • 10 gru 2019 16:17 (aktualizacja: 12 gru 2019 08:11)

Polscy producenci mogą walczyć o zachodni rynek DIY

Sprzedaż produktów z segmentu „dom i ogród” w Europie szacowana jest na 168 mld euro. DIY to ogromny i rozwijający się rynek. Jak polscy producenci mogą o niego walczyć? Rozmawiamy z Juliuszem Pakuńskim, kierownikiem rozwoju biznesu w firmie Dachser DIY-Logistics w Polsce.

Jak producenci w Polsce mogą konkurować o obecność w zachodnich sieciach DIY?
Ponad jedna czwarta globalnej sprzedaży produktów DIY przypada na zachodnią Europę, z czego największym rynkiem są Niemcy. W tym kraju średnie roczne wydatki na ofertę „home improvement” to 465 euro na mieszkańca, podczas gdy w Polsce poziom ten jest ponad trzy razy niższy i wynosi zaledwie 183 euro per capita. To bardzo dobrze pokazuje, jak atrakcyjny jest ten rynek dla polskich producentów. Rodzimi wytwórcy mogą walczyć o europejskiego konsumenta ceną, jakością i wzornictwem, jednak oprócz tego muszą być spełnione jeszcze inne warunki, by na dłużej utrzymać się w ofercie tak wymagających partnerów, jakimi są europejskie sklepy DIY.

Partnerstwo handlowe z europejskimi sklepami DIY jest w zasięgu wielu polskich producentów, tylko trzeba mieć świadomość oczekiwań tego rodzaju klientów i być w stanie się do nich dostosować. Jest o co walczyć, bo chociaż połowa oferty w sklepach typu „dom i ogród” przyjeżdża z fabryk w Azji, to jednak pozostała połowa pochodzi od europejskich dostawców. Nie ma powodu, dla którego nasi producenci nie mieliby mieć w tej grupie silnej reprezentacji. Mogą o tym myśleć nawet firmy, które nie mają doświadczenia w handlu zagranicznym czy współpracy z zachodnimi sieciami DIY, o ile znajdą operatora logistycznego, który ich w tym wesprze. Takim właśnie partnerem może być Dachser, który specjalizuje się w obsłudze krajowych eksporterów.

Jakich rozwiązań logistycznych potrzebuje rynek DIY w Polsce? Jak scharakteryzowałby Pan pod tym względem polski rynek?
Rynek DIY w Polsce to wartościowo ok. 6 mld euro sprzedaży rocznie, w porównaniu do takich krajów, jak Niemcy jest kilkakrotnie mniej. Mówiąc o polskim rynku trzeba jednak zauważyć, że na tle innych krajów to rynek stosunkowo ułożony, ale nie na tak wysokim poziomie, jak rynki zachodnie. Mamy głównych graczy – liderów rynku w dużych miastach, w mniejszych miejscowościach, rosnącymi siłami są także formaty o mniejszych powierzchniach. W ciągu ostatnich lat zaszła w Polsce znacząca zmiana, związana ze zmianą w preferencjach zakupowych konsumentów. Sklepy zamawiają mniejsze partie towaru, natomiast wzrasta częstotliwość składania zamówień. Oczekiwania wobec dostawcy są więc takie, aby jego produkt w ciągu 24 godzin był dostępny w markecie. Są to nawet niepełne palety towaru, co może być wyzwaniem pod względem logistycznym.

Innym wyróżniającym polski rynek DIY aspektem jest sprzedaż internetowa – kanał B2C to zdecydowanie "języczek u wagi" w tych sieciach DIY, które mają swoje sklepy internetowe lub mają je w planach. Kanał ten rozwija się w Polsce mocno, choć nadal pozostajemy w tyle za krajami europejskimi. Chociażby w Niemczech kanał sprzedaży internetowej rośnie bardzo dynamicznie – zarówno sprzedaż za pośrednictwem platform sieciowych, jak i sprzedaż bezpośrednio z Polski do klientów niemieckich. Mamy jako Dachser zresztą specjalne oferty, które są ukierunkowane na rozwój tego biznesu w Niemczech, Austrii i Szwajcarii czyli krajach DACH. Oferty te obejmują nie tylko zrealizowaną dostawę, ale i usługi dodane, jak instalowanie, wniesienie na górę, będące wyraźną odpowiedzią na potrzeby użytkowników. Zauważamy też jak z roku na rok rośnie znaczenie targów organizowanych przez sieci dla dostawców i sklepów. Przykładem są targi PSB w Kielcach czy Bricomarche w Poznaniu, gdzie sklepy dokonują zamówień na stoiskach dostawców.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ