Rynek polskich mebli - kontrolowany rozwój
Zapytaliśmy przedstawicieli czołowych firm meblarskich w Polsce o ocenę sytuacji panującej na polskim rynku meblarskim, rolę eksportu w strategii poszczególnych firm i największe bariery ograniczające rozwój branży. Z ich wypowiedzi wynika, że przemysł meblarski kontynuuje trend wzrostowy, choć coraz częściej mówi się też o postępującej stabilizacji.
Magdalena Kopińska-Król, dyrektor handlowy w Gala Collezione
W naszej opinii, umacniać się będą dwa trendy, które już teraz są widoczne na rynku. W obu tych obszarach będziemy starali się dalej umacniać swoją obecność. Pierwszy to kastomizacja i personalizacja, które motywują producentów do oferowania klientom możliwości coraz szerszego wyboru w ramach poszczególnych kategorii mebli, włącznie z możliwością ich samodzielnej konfiguracji zgodnie z własnymi potrzebami. Polega to na oferowaniu dużej liczby różnych modeli w ramach kolekcji, coraz bardziej różnorodnych funkcji, coraz szerszego wyboru rodzaju i koloru pokryć itd. Mówimy tutaj o ofercie skierowanej do osób, które traktują zakup mebla jako dłuższą w perspektywie czasowej inwestycję w produkt indywidualnie konfigurowany, bogaty w różnorodne funkcje użytkowe podnoszące komfort wypoczynku.
Z drugiej strony zauważamy, że coraz bardziej rośnie grupa osób sięgających po prostą ofertę, ale ściśle związaną z designem, który w danym momencie jest popularny. Są to klienci chętnie dokonujący zmian aranżacyjnych w swoich domach, podążający za obowiązującymi trendami. Są oni zainteresowani meblami prostszymi, o mniej rozbudowanych funkcjach użytkowych, które wraz ze zmianą trendów będzie można wymienić na nowe. Traktują oni zakup nie tyle jako inwestycję w komfort, lecz bardziej jako inwestycję w design na czasie.
Cezary Roszkowski, dyrektor sprzedaży Fabryki Mebli Forte
W 2012 roku sprzedaż detaliczna na rynku meblowym w Polsce osiągnęła poziom ok. 5,4 mld zł i praktycznie do końca roku 2016 ta granica nie została przekroczona.
Co przyniesie rok 2017? To pytanie zadają sobie z pewnością wszystkie firmy produkujące meble w Polsce. Jak podaje Główny Urząd Statystyczny, produkcja mebli w Polsce wzrosła, ale tylko i wyłącznie dzięki kontraktom eksportowym. Rynek polski jest stabilny i dobrze rokuje na przyszłość, ale bez wyraźnych symptomów wskazujących na gwałtowny wzrost.
Jaka nas czeka przyszłość? Program „500+” rozbudził nadzieje na poprawę sytuacji (w końcu, każdego miesiąca na rynku pojawia się ok. 1,9 mld zł). Niestety, efektu w kategorii meble skrzyniowe na razie nie widać. Beneficjentami programu w pierwszej kolejności zostały inne branże: motoryzacyjna, turystyczna, RTV, AGD. Widać, że na meble skrzyniowe jeszcze nie nadszedł czas…
Od kilku lat można zaobserwować trend proeuropejski, zarówno jeżeli chodzi o kolorystykę, jak i stylistykę mebli. Dominują nowoczesne meble w jasnych barwach – wszelkie odcienie dębu i bieli. Niemniej jednak jest dość liczna grupa konsumentów, która nie zmieniła upodobań od wielu lat i wybiera klasykę w ciemnych wybarwieniach. Różnice pomiędzy gustami klientów z Europy Zachodniej a Polakami coraz bardziej zacierają się i coraz częściej meble cieszące się zainteresowaniem u naszych zachodnich sąsiadów odnoszą również sukces w Polsce.
Należy również podkreślić, że Polacy chętniej wybierają meble ze średniej półki cenowej, w paczkach do samodzielnego montażu. Ten trend jest wyraźnie zauważalny w salonach meblowych – zwiększa się liczba ekspozycji mebli z tej kategorii kosztem mebli droższych.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- Następna »
WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ