Dział reprodukcji Schattdecor w centrali firmy w Thansau. Fot. Schattdecor

Dział reprodukcji Schattdecor w centrali firmy w Thansau. Fot. Schattdecor

  • Autor: mg
  • 10 lip 2019 13:14 (aktualizacja: 11 lip 2019 12:18)

Jak powstaje wzór papieru dekoracyjnego - etapy procesu i technologia

Jedne wzory są efektem długich i mozolnych poszukiwań, inne zaś… przypadku. Idea bardzo ciekawego betonu „Loft” zakiełkowała w głowie designerki Schattdecor, kiedy ta potknęła się w podziemnym garażu firmy i znalazła się „twarzą w twarz” z ciekawym rysunkiem betonu. W ten niecodzienny sposób narodził się jeden z hitów sprzedażowych.

Niekiedy bywa i tak, że projektanci nie tylko obserwują trendy, ale też je kreują – potrafią dostrzec materiały i wzory z potencjałem, zanim staną się one modne. Na podstawie doświadczeń zawodowych, ale też kierując się intuicją, tworzą dekory oryginalne, nie mające analogii w dotychczasowych propozycjach, które – ich zdaniem – zyskają wkrótce akceptację klientów rynku meblowego.

Śledzenie trendów daje wyraźny obraz smaku na różnych rynkach, jak i sugeruje kierunek rozwoju tychże upodobań. Motywuje to do takich czy innych działań. Każdy z naszej grupy działa według założeń „team spirit”, ale kieruje się również swoimi przekonaniami i smakiem. To rodzi indywidualne pomysły, na które zawsze jest miejsce i które są szanowane, bo wynikają bezpośrednio z doświadczeń rynkowych i trendowych – wyjaśnia Rafał Lemieszko, design consultant w firmie Impress Decor.

Jak długo żyje na rynku wzór?

Trudno jest znaleźć jednoznaczną odpowiedź na tak postawione pytanie, o ile jest ona w ogóle możliwa. Żywotność każdego wzoru jest kwestią bardzo indywidualną, będącą wypadkową wielu zmiennych. Z tego względu część wzorów ma charakter sezonowy, inne zaś zyskują status klasyków.

Wszystko zależy od rodzaju wzoru – dekory uniwersalne, neutralne, takie jak cieszący się obecnie dużą popularnością „Artisan”, świetnie sobie radzą na rynku nawet przez kilkanaście lat. Są ponadczasowe, nigdy się nie nudzą, ponadto pasują do wielu stylów i zawsze są modne. Dekory wchodzące w skład kolekcji nawiązujących do trendów największą popularność osiągają na ogół po dwóch latach – wtedy pojawia się na nie duże zapotrzebowanie. Z kolei dekory niszowe, bardziej wyraziste i oryginalne, są częściej wymieniane i nie funkcjonują długo na rynku – mówi Sylwia Lasota.

Tym niemniej przedstawiciele branży są zgodni, że od kilku lat obserwowana jest tendencja zakładająca coraz krótszy cykl życia wzorów meblowych. Przed 20 laty wzór był na rynku przez wiele lat, teraz dynamika zmian jest dużo wyższa. Rynek „wymusza” indywidualizację oferty meblowej, a to przekłada się na rotację w ofercie dekorów – ocenia Danuta Pawlik.

Tendencja ta jest również pokłosiem coraz większej świadomości wzorniczej wśród użytkowników mebli. Za sprawą mediów upowszechniających wiedzę o designie i aktualnych trendach wnętrzarskich rosną nasze oczekiwania w stosunku do dostępnej oferty. Chcemy zwyczajnie mieć większy wybór i wpływ na „customizację” produktów i wnętrza. Oczekujemy, że lepiej uda się nam dopasować środowisko życia do siebie, swojego charakteru. Obecnie wnętrze ma też funkcję informacyjną. Ma mówić, kim jesteśmy, co czujemy, czego chcemy – potwierdza Rafał Lemieszko.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ