• Autor:
  • 27 gru 2013 18:02

Przegląd papierów dekoracyjnych drewnopodobnych

Oklejone papierem dekoracyjnym płyty drewnopochodne wykorzystywane w przemyśle meblarskim, z powodzeniem konkurują z naturalnym surowcem – drewnem. Najnowocześniejsze techniki druku pozwalają na tak wierne odwzorowanie natury, że nawet wprawne oko eksperta może nie dostrzec różnicy.

To, co pokażemy na kilku stronach naszego przeglądu, odzwierciedla najnowsze trendy panujące w dziedzinie projektowania dekorów do mebli. 5 wiodących na rynku, międzynarodowych firm, zajmujących się zadrukowywaniem papieru, pokazało swoje tegoroczne propozycje wzorów. Na pierwszy rzut oka wiele z nich jest podobnych, bo łączy je nie tylko odwzorowany rysunek naturalnego drewna, ale również taki sam materiał bazowy i technologia drukowania.

Projektowanie i technologia

Podstawą przy produkcji dekorów jest dobry projekt, który techniką wklęsłodruku przenosi się na papier. Nowe wzory są efektem poszukiwań inspiracji na całym świecie, obserwowania natury, ale również badania oczekiwań potencjalnych klientów. Firma Süddekor ma swoje centrum wzornictwa w Niemczech. Grupa 50 osób (oddzielna część spółki Süddekor) zajmuje się opracowywaniem nowych wzorów. Forniry z różnych gatunków drewna trafiają na skanery, a następnie z komputerów – do centrum grawerowania cylindrów. Wygrawerowany wzór jest odciskany na papierze. Firma ma już prawie 30 lat i przez tak długi okres udało się zgromadzić tysiące wzorów – mówi Artur Rybkowski z Süddekor. Rocznie wprowadza się około 100 nowych dekorów, w tym 70 meblowych i 30 podłogowych. Oczywiście nie wszystkie są przyjmowane przez rynek odbiorców. Zwykle przyjmuje się około 30-40% wzorów.

Niemiecki koncern Bausch-Decor wprowadził w ciągu ostatnich 3 lat 159 nowych wzorów. Grawerowanie laserowe cylindrów odbywa się w wykupionej przez spółkę firmie Saueressig w Tarnowie Podgórnym.

Firma Interprint od stycznia 2006 r. posiada własne centrum laserowego grawerowania cylindrów, znajdujące się w niemieckiej miejscowości Arnsberg. Pozwala ono na uzyskiwanie lepszych niż do tej pory efektów – druk jest wyższej jakości i odbywa się ze znacznie większą szybkością. Dzięki nowej technologii można uporać się z problemami, jakie do tej pory pojawiały się przy wykonywaniu nadruków, np. przy tonowaniu drobnych siatek oraz smug.

Firma Masa-Decor utworzyła (w ramach nowej organizacji wraz z firmą Letron) centrum designu w Aschaffenburgu (Niemcy). Centrum dysponuje nowoczesnym skanerem do fornirów, stacjami graficznymi do obróbki elektronicznej i urządzeniem do grawerowania cylindrów drukarskich. Z kolei w Polsce istnieje dział rozwoju dekorów dysponujący stacją graficzną do cyfrowej koloryzacji dekorów i trójwymiarowych wizualizacji. Centrum designu zbiera informacje ze wszystkich rynków i przygotowuje nowości wzornicze.

Dobry wzór i nowoczesne maszyny to nie wszystko. Potrzebny jest jeszcze papier o odpowiednich parametrach. Jak informuje firma Interprint, papier bazowy musi mieć: odpowiednią zawartość popiołów, rozszerzalność (wzdłuż i w poprzek), przepuszczalność powietrza, chłonność itd. Do zadruku wykorzystywany jest papier biały lub zabarwiony – w zależności od planowanego dekoru. Zarówno Interprint, jak i Schattdecor, Bausch-Decor, Süddekor i Masa-Decor zaopatrują się w papiery różnych producentów. Materiał bazowy zwykle jest badany w specjalnym laboratorium.
Po zadrukowaniu papier jest impregnowany żywicami duroplastycznymi. Producenci używają też papieru wstępnie zaimpregnowanego, tzw. preimpregnatu. Już na wstępie zawiera on nieznaczne ilości żywicy – wyjaśnia Artur Rybkowski z Süddekor. Dzięki temu nie jest łamliwy, łatwiej go stosować na przykład do mebli z zaobleniami.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ