W dniach 14–15 listopada 2018 roku w niemieckim Essen firma Interprint zorganizowała Hub Interior Festival. Fot. Interprint

W dniach 14–15 listopada 2018 roku w niemieckim Essen firma Interprint zorganizowała Hub Interior Festival. Fot. Interprint

  • Autor: mg
  • 20 gru 2018 08:19 (aktualizacja: 20 gru 2018 10:41)

Rok dynamicznego rozwoju branży papierów dekoracyjnych i folii finish

Doskonalenie technologii produkcji, nowe inwestycje i wprowadzanie na rynek kolejnych wzorów – w 2018 roku branża papierów dekoracyjnych i folii finish rozwijała się równie dynamicznie jak w latach ubiegłych.

Przemysł meblarski jest jednym z głównych odbiorców papierów dekoracyjnych i folii finish. Nic dziwnego, że oba segmenty aktywnie ze sobą współpracują i to nie tylko na płaszczyźnie handlowej, ale też w zakresie działań promocyjnych i organizowanych eventów. W praktyce powstał swoisty system przypominający naczynia połączone – obie branże mają bezpośredni wpływ na wyniki sprzedażowe swoich produktów – koniunktura meblarska generuje wzrost sprzedaży poszczególnych komponentów, zaś nowatorskie papiery dekoracyjne i folie finish zwiększają zainteresowanie kolekcjami mebli.

Rok 2018 potwierdził siłę wzajemnych powiązań między obydwoma branżami, ale też ich ciągły rozwój, którego nie wyhamowało obserwowane w bieżącym roku spowolnienie dynamiki sprzedaży i produkcji mebli.

Rynek i powiązana bezpośrednio z naszą produkcją branża meblarska rozwijają się nadal bardzo dynamicznie. Wiąże się to również z rozwojem nowych technologii i z licznymi innowacjami – potwierdza Danuta Pawlik, kierownik ds. komunikacji w firmie Schattdecor.

Wśród ocen roku 2018 przeważa optymizm. Przykładowo, Grupa Schattdecor uwzględniła w planie na rok 2018 wyższe wyniki sprzedażowe.

Rok 2018 – rozwój i zmiany

Trudno byłoby wskazać jeden główny kierunek rozwoju branży papierów dekoracyjnych i folii finish w 2018 roku w ujęciu globalnym. Każdy rynek ma swoją specyfikę i każdy wymaga oddzielnego potraktowania.

Liczne nowe inwestycje, prowadzone również przez naszych partnerów biznesowych, wskazują na dynamiczny rozwój branży. Widoczne są także dobre nastroje na rynkach ściśle konsumenckich. Wiele firm mocno inwestuje w jakość prezentacji swojego wzornictwa i gotowych produktów, otwierając nowe lub modernizując swoje istniejące showroomy w większych aglomeracjach naszego kraju. Gorzej prezentuje się sytuacja na rynkach eksportowych Europy Zachodniej, co potęgowane jest trudnością w pozyskaniu pracowników oraz rosnącymi kosztami surowców do produkcji – analizuje Danuta Pawlik.

Zastój na rynkach zachodnioeuropejskich wymusza poszukiwanie nowych odbiorców. Za najbardziej perspektywiczny uznaje się rynek azjatycki, ze szczególnym uwzględnieniem Chin.

Z kolei za jeden z głównych impulsów rozwoju przedstawiciele branży uznają przede wszystkim inwestycje, także meblarskie. W 2018 roku podkreślali znaczenie szczególnie dwóch z nich, które zostały zrealizowane w naszym kraju – mowa tu o uruchomieniu nowych fabryk: płyt wiórowych Forte w Suwałkach oraz firmy Egger w Biskupcu. Na pewno wpłyną one na zwiększone zainteresowanie papierami dekoracyjnymi i foliami finish w kolejnym roku.

Wzory i trendy

Różnorodność patronowała nie tylko zjawiskom rynkowym, ale także tegorocznym poszukiwaniom w dziedzinie wzornictwa. Nie można mówić już tylko o dominacji jednego materiału dekoracyjnego. Ogromną popularność zyskały zróżnicowane materiały – beton, kamień, tkanina, a nawet skóra. Trendem tego roku były też papiery dekoracyjne z efektem metalicznym, takim jaki ma nasz dekor „Aurora” – twierdzi Sylwia Lasota, kierownik ds. sprzedaży krajowej i marketingu w firmie Interprint. Z kolei Danuta Pawlik wskazuje na równoczesny rozwój technologiczny produktów: Rok 2018 przyniósł ze sobą rozwój w zakresie powierzchni dekoracyjnych, przede wszystkim efektów synchronicznych oraz głębokich matów. Praktyka rynkowa pokazuje, że wielość innowacji technologicznych przekłada się bezpośrednio na częstotliwość wprowadzania nowych produktów.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ