Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Projekt Katarzyna Maciejewska. Fot. Dekorialove

Projekt Katarzyna Maciejewska. Fot. Dekorialove

  • Autor: PAP
  • 17 lut 2020 10:16

BIG InfoMonitor: ponad połowę Polaków frustrują rosnące ceny

Wzrost cen produktów i usług wzbudza frustrację u 51 proc. Polaków; a zbyt małe zarobki u 35 proc. - wynika z badania Quality Watch dla BIG InfoMonitor. Na kolejnych miejscach znalazły się: wizja niskiej emerytury; negatywne informacje przekazywane w mediach i słabe zdrowie.

W badaniu przeprowadzonym przez Quality Watch dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor zapytano Polaków, co budzi ich frustracje.

51 proc. badanych, odpowiedziało, że frustruje ich wzrost cen produktów i usług; 35 proc. zbyt małe zarobki; 31 proc. wizja niskiej emerytury; 24 proc. negatywne informacje przekazywane w mediach; 23 proc. słabe zdrowie; 20 proc. ponoszone wydatki na leczenie, leki. Dla 16 proc. frustrujące jest brak czasu wolnego, dla najbliższych; 14 proc. zaciągnięty kredyt/pożyczka, a dla 11 proc. niezadawalający wygląd oraz ryzyko, że ktoś weźmie na jego dane kredyt/pożyczkę.

8 proc. badanych frustruje się z powodu braku mieszkania, tyle samo z powodu mało ciekawej pracy oraz konfliktów, kłótni z najbliższymi. 7 proc. badanych - z powodu miejsca zamieszkania, tyle samo z powodu zbyt małego mieszkania; 6 proc. z powodu braku partnera, rodziny, a 5 proc. frustruje się brakiem samochodu, tyle samo z powodu niesatysfakcjonującego wykształcenia. Dla 5 proc. w ogóle nie ma powodów do frustracji.

"Jeszcze rok temu jako przyczynę największej frustracji 40 proc. badanych wskazywało zbyt niskie zarobki. Dziś niezadowalające płace wciąż denerwują, ale już mniejszą część osób, bo 35 proc. Na pierwszy plan wysunął się wzrost cen produktów i usług, który drażni co drugą osobę" - czytamy w komunikacie BIG InfoMonitor.

Jak czytamy w komunikacie, w najbliższych miesiącach mogą drożeć nie tylko produkty spożywcze czy używki, ale także opłaty za prąd czy wywóz śmieci. Ceny podniesie m.in. wzrost akcyzy na tytoń, a także podatek cukrowy oraz wyższy koszt energii elektrycznej.

Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak tłumaczy, że kumulacja w czasie różnego rodzaju podwyżek stała się tematem licznych medialnych doniesień, a także rozmów towarzyskich i rodzinnych.

"Stąd zapewne pierwsze miejsce na liście denerwujących spraw. Szczególnie, że wzrost kosztów życia to nienajlepsza prognoza dla domowych budżetów. Zamiast planować ekstra wydatki, trzeba będzie rozważniej dysponować pieniędzmi na bieżące niezbędne potrzeby. Osobom, którym już dzisiaj kilka razy w miesiącu brakuje pieniędzy na opłacanie bieżących rachunków czy rat kredytów - co 12. badany - z czasem może przybyć kłopotów" - powiedział cytowany w komunikacie Grzelczak.

Jak dodał, w ostatnich 12 miesiącach liczba niesolidnych dłużników przyrastała miesięcznie średnio o ok. 5 tys. osób. Obecnie w BIG InfoMonitor widnieje ponad 2,2 mln osób z zaległościami przekraczającymi 42 mld zł.

Według BIG InfoMonitor, mimo podwyżki płac w przedsiębiorstwach zatrudniających co najmniej dziewięć osób, przekraczającej w 2019 r. nominalnie 6 proc. - z 5275 zł na 5604 zł, a także wzrostów płac w wielu innych miejscach zatrudnienia (dane o wysokości płac w gospodarce narodowej, czyli dla osób zatrudnionych na etatach GUS poda w połowie lutego) niskie wynagrodzenia nadal frustrują co trzeciego Polaka.

"Niezadowolonych z zarobków w porównaniu z wypowiedziami sprzed roku ubyło, ale wciąż jest to duża grupa osób. Odsetek rozczarowanych jest dokładnie taki sam jak udział respondentów mówiących, że mają problemy z regulowaniem rat kredytów i bieżących rachunków: co najmniej kilka razy w miesiącu, raz w miesiąc oraz raz na kilka miesięcy. Osoby te w wyższych wynagrodzeniach najwyraźniej upatrują rozwiązania swoich kłopotów finansowych" - czytamy.

Badanie zrealizowane na zlecenie BIG InfoMonitor przez Quality Watch, techniką wywiadów internetowych (CAWI) wspomaganych komputerowo na reprezentatywnej próbie 1017 dorosłych mieszkańców Polski, grudzień 2019. (PAP)

autor: Aneta Oksiuta

aop/ drag/


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ