Fot. Fotolia

Fot. Fotolia

  • Autor: bm
  • 30 lip 2018 12:07 (aktualizacja: 31 lip 2018 08:31)

Czym kierują się Polacy kupując nowe meble?

Dlaczego Polacy decydują się na zakup nowych mebli? Coraz częściej nie wynika to z przymusu, ale z tego, że dotychczasowe wnętrza nam się znudziły i potrzebujemy zmiany. Chcemy mieć modne wnętrza...

Jak wynika z badań IQS Polacy wydawali w latach 2015-2017 średnio 4,5 tys. zł - podaje agencja informacyjna Newseria. W podziale na meble segmentowane dwa na trzy zakupy dotyczyły mebli segmentu value, czyli o wartości poniżej 1 tys. zł lub powyżej 2 tys. zł, czyli z cenowego segmentu premium. Jednocześnie aż w 79 proc. przypadków meble są kupowane etapami, tylko co piąte mieszkanie było od razu wyposażane w komplet produktów. Proces wyboru mebli i ich zakupu jest zazwyczaj długi i planowany. Do nieplanowanych zakupów przyznaje się jeden na dziesięciu z nas.

Można postawić tezę, że wraz ze zmianą pokoleniową zmienia się także podejście do urządzania mieszkania. Dla większości z nas (75 proc.) jest to przyjemność i element porządkowania swojej rzeczywistości. Najważniejsze powody dokonywania zakupów to: potrzeba zmiany estetyki, zniszczenie lub zużycie poprzedniego egzemplarza, urządzanie nowego mieszkania i kupowanie mebla po raz pierwszy. Szczególnie ten pierwszy powód jest interesujący, pokazuje bowiem nowy trend. Coraz częściej kupujemy nie z przymusu, ale dlatego że dotychczasowe wnętrza nam się znudziły i potrzebujemy zmiany.

Najważniejszym źródłem informacji w trakcie przygotowań do wyboru mebli pozostaje internet. Jednocześnie jednak bardzo rzadko kupujemy w sieci. Trend powszechny w przypadku m.in. zakupów pożywienia i dóbr kultury nie znajduje odzwierciedlenia w branży meblarskiej. Tu najpierw szukamy tego, co interesujące, ale potem udajemy się do sklepu – robi tak 50 proc. ankietowanych w badaniu IQS. Jednocześnie wciąż cenimy katalogi produktowe. Choć ich popularność spada i dziś stanowią źródło informacji rzadziej niż internet, to rola w procesie podejmowania decyzji zakupowych jest w dalszym ciągu istotna.

Cenimy sobie jakość w dobrej cenie, dostępność produktu od ręki, długość gwarancji i szybkie terminy dostawy. Cena ma o tyle duże znaczenie, że jeden na trzy zakupy odbywa się w cenie promocyjnej, a jeden na osiem związany jest z koniecznością wzięcia pożyczki lub kredytem. Tym niemniej coraz większą wartość ma design i projekt mebli.

"Już dziś zauważamy zwiększone zainteresowanie designem. Polacy zwracają uwagę na ofertę, porównują rozwiązania proponowane przez różne sklepy i szukają rozwiązań na rzecz swojej przestrzeni. Coraz ważniejsza jest oferta dedykowana - lubimy mieć meble wyjątkowe. Rośnie wśród nas świadomość designu i wykończenia, co związane jest z m.in. z popularnymi programami wnętrzarskimi i dekoratorskimi, jakie z przyjemnością oglądamy od lat. Ich popularność przekłada się później na to, że nasze domy i mieszkania są ładniej urządzone, w lepszym stylu, pełne mebli wyjątkowych. Z większym zaangażowaniem i przyjemnością planujemy, urządzamy i meblujemy" - podkreśla Elżbieta Frankiewicz z firmy Tetris, specjalizującej się w produkcji mebli tapicerowanych, w tym również mebli na indywidualne zamówienie.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ