• Autor: Wanda Modzelewska
  • 27 gru 2013 18:02

Foldery i katalogi firm z branży meblarskiej jako element strategii marketingowej

Katalog produktowy to ważny element wizerunku firmy i narzędzie komunikacji z ostatecznym klientem. Jak wyglądają katalogi polskich firm meblowych?

Wizerunek grą marketingową

Polscy producenci mebli wielu rzeczy musieli dokonać czy nauczyć się w znacznie krótszym czasie niż ich zachodnioeuropejscy koledzy. Dotyczy to zarówno samej organizacji firm i strategii ich działania, jak też kreowania produktu i jego oprawy. Jak prezentować produkt na targach, jak stworzyć atrakcyjny, interesujący i zawierający wszelkie potrzebne informacje katalog, folder, jak zbudować stronę internetową i w jakie wyposażyć ją funkcje? Takie i dziesiątki innych pytań stają przed menedżerami, którzy nie tylko muszą się liczyć z ogromną krajową konkurencją, ale także chcą rywalizować na międzynarodowych rynkach. Wizerunek polskich firm zmienia się równie szybko, jak proponowane przez nie produkty i baza techniczna, którą dysponują. Wiele firm może się już pochwalić identyfikacją wizualną i materiałami reklamowymi na wysokim poziomie, wiele firm ma już świadomość, że trzeba je systematycznie zmieniać i uaktualniać – nie tylko dlatego, że zmienia się oferta, ale również dlatego że zmienia się sama firma i zmieniają się standardy grafiki, poligrafii, sposobu prezentacji produktu. Ekspansja firmy, przekształcenia własnościowe, zmiana profilu produkcji, utworzenie submarek – wszystkie te momenty są dobrą okazją do „liftingu” identyfikacji i wprowadzenia nowego, lepszego, bardziej celowego sposobu prezentacji oferty w firmowych katalogach.

Część wizerunku

Najprostsza chyba jest sytuacja, kiedy marka czy firma powstaje od podstaw, a wraz z nią jej wizerunek. Można tu wskazać chociażby przykład Noti, Oggi, czy HighQ. W przypadku dwóch pierwszych warto na pewno zaznaczyć, że nad kształtem wizerunku w dużej mierze czuwała jedna osoba, będąca jednocześnie projektantem produktu – tu odpowiednio Piotr Kuchciński i Maciej Karpiak. Być może jest to dowód na to, że funkcjonujący w zachodnioeuropejskich firmach model kierownictwa artystycznego, czyli osoby koordynującej wszystkie elementy wizerunku firmy od wyglądu salonów po firmowe wydawnictwa i jednocześnie odpowiadającej za dobór produktów w ofercie (która z kolei nie musi być w całości ich autorstwa) jest modelem bardzo skutecznym. Z pewnością pozwala na utrzymanie spójności i ułatwia organizację pracy – podobnie jest zresztą w wypadku koordynowania takich działań np. przez zewnętrzną agencje reklamową. Na polskim rynku nie brakuje także udanych zmian wizerunku i wbrew pozorom nie dotyczą one firm o bardzo długiej historii. Nowy Styl, Balma, Mikomax, Rattan Prestige, Iker, Gawin, Adriana, Mebelplast, Profim, Com40 to tylko kilka przykładów. Za nowym logo i kolorami idą nowe firmowe katalogi i zazwyczaj jest to krok naprzód: lepsza grafika, zdjęcia, bardziej przemyślana i uporządkowana zawartość zgodna ze strategią firmy i rodzajem oferowanych przez nią produktów. Nawet jeśli nie wszyscy są w stanie pracować z Novum czy Rafałem Kolasińskim (to zdecydowanie czołówka jeśli chodzi o doświadczenie we współpracy z firmami meblowymi i efekty tej współpracy) jest duża szansa, że przy jasno nakreślonym celu i skorzystaniu z usług fachowej lokalnej agencji powstanie atrakcyjny katalog.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ