Klauzula informacyjna

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd Publikator Sp. z o.o.

Fot. Shutterstock

Fot. Shutterstock

  • Autor: mh
  • 27 gru 2013 18:01

Kondycja branży meblowej w 2009 r.

W dobie światowego kryzysu finansowego wiele osób zadaje pytanie o prawdziwą kondycję polskiej branży meblarskiej. Jest lepiej, niż mogłoby się wydawać.

Takie wnioski płyną z przygotowanego niedawno przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli (pod redakcją Tomasza Wiktorskiego) raportu „Branża Meblarska w Polsce – najważniejsze fakty i liczby w roku 2009”. Ogólnoświatowy kryzys finansowy i gospodarczy dla producentów mebli oznaczał w pierwszej kolejności ograniczenie zamówień (oczywiście zróżnicowane – w zależności od rynku – pod względem asortymentu czy poziomu cenowego). W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że im droższe meble, tym ograniczenie popytu jest bardziej dotkliwe – komentuje Maciej Formanowicz, prezes Zarządu Fabryk Mebli Forte i wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli. Spadek zamówień szczególnie odczuwalny był w segmencie mebli biurowych – zmniejszenie nakładów inwestycyjnych praktycznie we wszystkich gałęziach gospodarki przyniosło w tym sektorze znaczące osłabienie koniunktury.

Na aktualną sytuację polskiej branży meblarskiej – według autorów raportu – wpływ mają m.in. niedostateczny popyt na rynku krajowym (wynosi zaledwie ok. 19% możliwości produkcyjnych polskiego przemysłu meblarskiego), niedostateczny popyt na rynku międzynarodowym (szczególnie w kontekście zahamowanie konsumpcji na skutek światowego kryzysu finansowego oraz konkurencji ze strony krajów rozwijających się, o korzystniejszej strukturze kosztów: Bułgarii, Rumunii, Chin, Indii, Wietnamu czy Malezji), a także duża zmienność kursów walut (przede wszystkim euro). Dochodzą do tego: niska wiedza klientów, tak indywidualnych, jak i instytucjonalnych, odnośnie znaczenia ergonomii w kształtowaniu warunków pracy oraz zdrowia człowieka, słabo rozwinięta baza usługowa w zakresie badań i rozwoju meblarstwa (oraz związane z tym wysokie koszty dostępu do tego typu usług), luki w specjalistycznej ofercie szkoleniowej i doradczej z dziedziny produkcji i sprzedaży mebli czy wreszcie bariery prawno-administracyjne oraz wysokie obciążenia prowadzenia działalności gospodarczej.

Raport wymienia także czynniki mikroekonomiczne kształtujące sytuację poszczególnych firm: brak rozpoznawalnych marek, brak wyróżnika charakteryzującego wzornictwo, niedostateczną innowacyjność produktów, zbyt wolno rosnącą wydajność pracy, wzrastające wymagania płacowe pracowników, które nie nadążają za wzrostem wydajności produkcji i w efekcie obniżają rentowność produkcji meblarskiej, problemy techniczne i technologiczne przy implementacji nowych materiałów i komponentów do produkcji mebli, problemy techniczne na etapie kooperacji z dostawcami i spełnieniem przez nich parametrów jakościowych wszystkich dostaw, niską świadomość potrzeby prowadzenia badań i korzystania z ich wyników, znikomą znajomość zmieniających się mechanizmów i postaw zakupowych klientów, brak analiz śledzących trendy w sposobach użytkowania mebli oraz niewielki potencjał własnego zaplecza w zakresie badań i rozwoju.


WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ