• Autor:
  • 01 maj 2006 00:00

Podsumowanie Rankingu Producentów Mebli

Black Red White, Grupa Mazurskie Meble i Nowy Styl to liderzy branży meblarskiej. Dwie pierwsze firmy odnotowały – w porównaniu z rokiem 2005 – spadki sprzedaży, Nowy Styl – niewielki wzrost. Ogółem całkowita sprzedaż firm uczestniczących w Rankingu wyniosła blisko 7,15 mld zł.

Podsumowanie ubiegłego roku w Rankingu Producentów Mebli nie wypada jednoznacznie. Przedstawione przez poszczególne firmy oceny różnią się i to często znacząco. Wprawdzie aż 64% firm z Rankingu odnotowało wzrost sprzedaży, a tylko 36% – spadek, to jednak optymizmu (zwłaszcza jeśli chodzi o przyszłość branży) jest już dużo mniej, niż mogłoby to wynikać z procentowych wyliczeń.

W opinii Moniki Stępień, przedstawiciela firmy TG – Tapicernia Gniewkowo, rok 2005 w polskim meblarstwie to rok stabilizacji na rynku krajowym. Coraz więcej ludzi myśli o zakupie nowych mebli i jest to efekt związany z zakończonymi remontami mieszkań (efekt likwidacji ulgi remontowej), jak również ciekawą ofertą kredytową sklepów. Rok 2005 to również rok umacniającej się złotówki, zmniejszającej rentowności eksporterów i podwyżek surowców. W tym kontekście jest to bardzo trudny rok dla branży, a biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynkach finansowych, niestety, nie czeka nas w tym aspekcie zdecydowana poprawa.

Jeszcze dalej idzie w ocenie kondycji branży Zenon Błaszak, właściciel firmy Drewnostyl: Wzrost gospodarczy w 2004 roku był spowodowany przede wszystkim eksportem, osłabieniem złotego, a w 2005 roku (głównie w branży meblowej) – siłą rozpędu. Jeżeli następuje aprecjacja złotego o około 16-18% w przedziale roku, to co tutaj można planować, organizować, zwłaszcza jeżeli ma się 99% eksportu? Tutaj tkwi chyba odpowiedź, dlaczego brakuje nowych inwestycji. Polscy przedsiębiorcy niechętnie tworzą nowe stanowiska pracy, wolą lokować pieniądze na giełdzie, ewentualnie w funduszach inwestycyjnych. Tam jest również ryzyko, ale krótkotrwałe i w każdej chwili kapitał można wycofać. A co zrobić z zatrudnionymi ludźmi, maszynami, obiektami, ze które trzeba już słono płacić? Reasumując, uważam, że w dalszej perspektywie nie ma szans na znalezienie kompromisu między rosnącymi kosztami w Polsce a dalszym wzmacnianiem kursu złoty/euro i rozwojem polskich firm?

Większy eksport, mniejsze zyski

Z firm uczestniczących w naszym Rankingu największymi eksporterami są: Grupa Mazurskie Meble (blisko 586,3 mln zł), Christianapol (blisko 278 mln zł) i Forte (blisko 262,5 mln zł). Eksport ciągle znacząco dominuje nad sprzedażą na rynek krajowy.

Ilościowo odnotowaliśmy znaczący wzrost – komentuje Krzysztof Duliński z Nowego Stylu. – Na wyniki finansowe firmy miała wpływ bardzo silna złotówka.

W podobnej sytuacji jest wielu eksporterów. Polska jako jeden z głównych dostawców wyrobów meblowych dla Europy może poprzez swą mocną walutę stracić długo zdobywaną pozycję – przewiduje Monika Stępień.

W kraju coraz ciaśniej

W naszym Rankingu czołówka firm – dostawców mebli na rynek krajowy pozostaje niezmienna. Liderem jest Black Red White (ponad 986 mln zł). Dalsze miejsca zajmują BRW Mielec (ponad 357 mln zł, firmy nie brała udziału w ubiegłorocznym Rankingu) i Nowy Styl (ponad 242 mln zł).
Niepokojący dla rodzimych producentów jest napływ tanich i nie zawsze dobrej jakości mebli z Azji. Sklepy coraz częściej szukają tam niedrogiego asortymentu – zwraca uwagę Monik Stępień.
Firmy biorące udział w Rankingu zatrudniały pod koniec ubiegłego roku ponad 38,3 tys. pracowników. Największymi pracodawcami są: Grupa Mazurskie Meble (4.047 zatrudnionych na dzień 31 grudnia 2005 r.), Forte (3.155) i Nowy Styl (2.138).

Jeśli chodzi o profil produkcji, to 50% firm uczestniczących w Rankingu zadeklarowała meble tapicerowane, 42,6% – stoły i stoliki oraz meble skrzyniowe, 38,2% – meble biurowe, 36,8% – sypialnie i garderoby, 29,4% – krzesła mieszkaniowe, 27,9% – meble kuchenne i łazienkowe, 26,5% – meble do wnętrz publicznych, 23,5% – inne meble mieszkaniowe, natomiast 10,3% – siedziska biurowe.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ