• Autor:
  • 27 gru 2013 18:01

Polskie meble a marka. Co składa się na sukces?

Polska jest liczącym się na rynku europejskim producentem materiałów i wyrobów drzewnych. Najważniejszą pozycję wśród wyrobów finalnych stanowią meble, co jest korzystne ze względu na ich wysoki stopień przetworzenia i wypracowaną względnie dużą wartość dodaną.

Liderami w produkcji mebli są kolejno: Niemcy, Włochy, Francja, Wielka Brytania i Hiszpania. Polska, zajmując szóste miejsce, należy do czołówki europejskich producentów. Na rynkach europejskich sprzedaje 4/5 całości produkcji(1).

Cechą charakterystyczną meblarstwa europejskiego jest stosunkowo wysokie zużycie surowców i materiałów drzewnych. Europejscy producenci wyróżniają się wysoką specjalizacją oraz zaawansowanym poziomem technologicznym produkcji. W krajach zachodnich, w fabrykach mebli odbywa się najczęściej już tylko montaż półproduktów i półfabrykatów. Dużo częściej korzysta się z usług podwykonawców. Wpływa to na wydajność pracy w zachodnioeuropejskich zakładach produkcyjnych. Wskaźnik wielkości produkcji na jednego zatrudnionego jest w krajach unijnych 3 razy wyższy niż w Polsce. Średnia długość życia mebli na rynku konsumpcyjnym w Europie wynosi około 5 lat, podczas gdy w Polsce – od 7 do 10 lat(2).

Meble w Unii, meble w Polsce

Sytuacja branży meblarskiej w Unii Europejskiej jako całości pogarsza się z roku na rok. W 2001 r. niemiecki przemysł meblarski osiągnął obroty w wysokości ponad 22 mld euro, co stanowiło ok. 25% obrotów przemysłu meblarskiego w UE. Jednak już w roku następnym, po prawie 10% spadku produkcji w tym kraju, na czoło wysunęły się Włochy. W 2003 r. produkcja mebli w Niemczech zmniejszyła się o 2,4%, schodząc poniżej poziomu 20 mld euro. We Włoszech natomiast spadek produkcji osiągnął w 2002 r. zdecydowanie mniejsze rozmiary (tylko 2%). Pomimo że w 2003 r. produkcja mebli w tym kraju zmniejszyła się o ponad 4%, to jednak Włochy utrzymały pozycję lidera w UE(3).

Dzięki produkcji praktycznie wszystkich płyt wiórowych co najmniej w klasie higieniczności E1 (o małej zawartości formaldehydu), większość polskich mebli mieści się w standardach europejskich. Światowym trendom odpowiada też wzornictwo, estetyka i funkcjonalność większości polskich produktów, chociaż niekiedy specyfika potrzeb odbiorców krajowych (mała powierzchnia mieszkań), a także spadek ich zamożności, zmuszają producentów do oszczędnych, kompromisowych rozwiązań konstrukcyjnych mebli. Zmianie ulega także wzornictwo wyrobów masowych, popularnych, o niewygórowanej cenie. Coraz częściej są one projektowane przez designerów o światowej renomie i wykonane z materiałów przyjaznych środowisku naturalnemu (zarówno w procesie produkcji, jak i po zużyciu), ulegających biodegradacji lub ponownemu przetworzeniu. W procesie produkcyjnym wykorzystywane są nowe technologie i materiały, które zapewniają wysoką jakość tych wyrobów, mimo stosunkowo niskiej ceny. Wzornictwo się demokratyzuje, staje się dostępne dla wszystkich. Z drugiej strony nadal jednak utrzymuje się tendencja wykorzystywania designu wyłącznie jako narzędzia marketingowego i rozumienie roli projektanta nie jako twórcy odpowiadającego na ludzkie potrzeby, ale tworzącego nowe potrzeby(4).

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ