Fot. Shutterstock

Fot. Shutterstock

  • Autor: Redakcja
  • 02 kwi 2019 09:47 (aktualizacja: 04 kwi 2019 11:09)

Produkcja sprzedana mebli w 2018 roku - niespełnione prognozy?

Wzrost wartości produkcji sprzedanej polskich mebli w 2018 roku okazał się mniejszy niż prognozowano jeszcze na początku ubiegłego roku. To skutek m. in. pogarszającej się koniunktury w gospodarce i tym samym w branży meblarskiej.

W najnowszym Biuletynie Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli czytamy między innymi: "Jeszcze na początku roku 2018 w prognozach zakładano większy wzrost produkcji sprzedanej mebli. Jednak sytuacja w branży zmieniła się dość diametralnie, czego skutki odczuwa polski przemysł meblarski. (...) Sytuacja w Polsce ulega zmianie i spowodowana jest głównie negatywnymi zmianami w gospodarce na takich rynkach, jak Niemcy czy Francja (gdzie widać pierwsze oznaki spowolnienia gospodarczego, w wyniku czego kupowanych jest mniej mebli)."

Polska zajmuje wysokie, trzecie miejsce na świecie w rankingach eksporterów, jest szóstym z kolei producentem mebli na świecie. Wartość produkcji sprzedanej mebli w 2018 r. oszacowano na 49 mld zł, co oznaczałoby wzrost w granicach 6,7-6,9% - mniejszy niż rok wcześniej. W przypadku wartości eksportu szacuje się wynik w granicach 10,64 mld euro. Ocenia się, że około 90% wyprodukowanych w Polsce mebli trafiło za granicę, głównie do odbiorców z Niemiec. Podstawowymi rynkami zbytu dla polskiej branży meblarskiej są wciąż rynki europejskie, a największym pozaunijnym – Stany Zjednoczone. Niezmiennie największym odbiorcą polskich mebli są Niemcy, a udział tego kierunku sprzedaży eksportowej w 2018 r. wyniósł 36,2%. Drugim odbiorcą są Czechy z udziałem 8,5%, następnie Wielka Brytania i Holandia z udziałami odpowiednio 5,8% i 4,5%. Z krajów pozaunijnych w pierwszej dwudziestce odbiorców znajdują się Stany Zjednoczone (5. miejsce), Szwajcaria (15. miejsce), Chiny (16. miejsce) i Rosja (20. miejsce).

Prognozy dotyczące eksportu w roku 2020 są optymistyczne - zakładają bowiem, że wartość produkcji sprzedanej polskich producentów mebli przekroczy wówczas 50 mld zł. Mogłoby to oznaczać dla Polaków zajęcie pozycji eksportowego lidera w Europie. Z drugiej strony, zdaniem ekspertów m. in. z OIGPM, "ze strony przemysłu odbierany jest sygnał, iż Europa zaczyna być zbyt „ciasna” dla polskich meblarzy. Jeśli chcemy jako branża dalej dynamicznie się rozwijać, musimy szukać rynków perspektywicznych. Zaliczamy do nich między innymi Stany Zjednoczone, których rynek jest chłonny i potężny."

Źródło: OIGPM

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ