Sprzedaż mebli w Internecie - dynamiczny rozwój rynku
Coraz częściej i chętniej meble kupujemy za pośrednictwem sklepów internetowych. Potwierdzają to zarówno handlowcy, jak i autorzy raportów poświęconych e-commerce. Również producenci mebli widzą w Internecie ważny kanał sprzedażowy.
Czytaj też: Dynamiczny rozwój rynku mechanizmów do mebli tapicerowanych
W tym roku pojawiło się wiele raportów i analiz poświęconych sprzedaży online w branży meblarskiej i wyposażenia wnętrz. Pokazują one, że Internet jest nie tylko miejscem zakupów, ale też źródłem informacji o meblach oraz ich cenach.
Z badania „Przyszłość zakupów. Najważniejsze trendy w retail dziś i w 2030 roku”, przeprowadzonego przez Comarch i Kantar TNS w Polsce oraz w pięciu krajach europejskich: Anglii, Holandii, Niemczech, Szwajcarii i we Włoszech, wynika, że aż 26 proc. Polaków kupuje meble i artykuły wyposażenia wnętrz w sklepach online. To najwyższy odsetek spośród sześciu badanych państw, przekraczający średnią rynkową, wynoszącą 21 proc. Tendencja ma się nie tylko utrzymać, ale też wzmocnić w ciągu kilkunastu najbliższych lat. Polacy bowiem deklarują, że w 2030 roku jeszcze chętniej będą korzystać z tej formy zakupów. 37 proc. badanych Polaków będzie kupować meble tylko w sieci. Dla porównania, średnia rynkowa w Europie wynosić będzie 32 proc.
To prawdopodobnie pochodna tendencji na rynku nieruchomości napędzanym przez inwestycje ludzi między 30. a 40. rokiem życia, a więc z „pokolenia Milenium”, które wychowało się już w dobie Internetu. Dla nich urządzanie domu czy mieszkania przy użyciu różnego rodzaju aplikacji i nowoczesnych technologii jest czymś naturalnym – zauważa Piotr Budzinowski, dyrektor Działu Product Management Comarch ERP.
Do podobnych wniosków doszli autorzy raportu „Rynek meblarski w Polsce” z firmy doradczej KPMG. Ich zdaniem, wraz z dynamicznym rozwojem technologii oraz obecnym poziomem i różnorodnością oferty sklepów online zauważalnie zwiększa się udział roli Internetu jako miejsca dokonywania zakupów – niemal co trzeci respondent ich badania kupuje meble właśnie w tym kanale. Częściej niż pozostali przez Internet kupują osoby w wieku pomiędzy 26 a 35 rokiem życia (40 proc. wskazań). Co warte odnotowania, aż 41 proc. Polaków rozważa zakup mebli przez Internet w ciągu najbliższego roku.
Internet stanowi źródło informacji dla większości klientów branży meblarskiej. Poszukują oni wiedzy o produktach przede wszystkim na stronach internetowych producentów i sprzedawców mebli, na forach dyskusyjnych, blogach oraz serwisach społecznościach. Po dokonaniu decyzji o zakupie 28 proc. respondentów dokonuje kupna online, a aż 41 proc. rozważa to w najbliższej przyszłości – podsumowuje Joanna Krzemińska, dyrektor KPMG w Polsce.
Co do tego, że w ostatnim czasie rośnie rola zakupów przez Internet, zgodni są również autorzy raportu „Jak chcą mieszkać Polacy?”, przygotowanego przez TNS Polska na zlecenie sieci sklepów Agata. Jednak – co pokazuje raport – Polacy najchętniej kupowaliby w ten sposób meble proste, zwykle o niewielkich rozmiarach, takie jak półki, szafki czy krzesła. Robiąc zakupy online, nie tracimy czasu na dojazd i chodzenie po sklepach. Bez problemu możemy w ten sposób kupić stolik kawowy czy regał – i tu ten sposób sprawdza się znakomicie – wyjaśnia Ula Michalak, autorka bloga Interiors design.
Na korzyść Internetu jako narzędzia zakupowego na pewno też działać będzie zmiana pokoleniowa, a także wzrost jakości usług online. To, co dodatkowo podkreśla jego znaczenie, to słabnące bariery przed zakupami online – coraz rzadziej boimy się nietrafionego zakupu, którego nie można zwrócić, coraz bardziej też ufamy sprzedawcom. Obecnie doceniamy wygodę, szybkość realizacji, a także większą różnorodność produktów dostępnych w sklepach online, a gdy nie trafimy z kolorem albo nie będzie nam odpowiadać jakość produktów, prawo umożliwia nam zwrócenie towaru bez podania przyczyny – podsumowuje Magdalena Rumas, ekspert TNS Polska ds. konsumenckich badań ilościowych i jakościowych.
WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ