Szkolenia dla branży - za i przeciw
Wydaje się, że większość polskich producentów mebli mieszkaniowych i biurowych ma dość „wstrzemięźliwy” stosunek do wszelkiego rodzaju szkoleń organizowanych przez firmy zewnętrzne, specjalizujące się w tego rodzaju działalności. Za to przywiązują większą wagę do szkoleń wewnętrznych oraz inicjowanych przez kontrahentów. Dla przykładu – na 20 losowo wybranych firm tylko 5 potwierdziło uczestniczenie w szkoleniach zewnętrznych.
Powody braku uczestnictwa w szkoleniach zewnętrznych bądź uczestnictwa sporadycznego są różne, m.in.: niechęć do wydawania dodatkowych pieniędzy na ten cel. A z tym z kolei wiąże się poczucie, że oferta szkoleniowa na rynku nie jest zbyt atrakcyjna, niewiele wnosząca do dynamiki funkcjonowania firmy. Zdaniem wielu producentów firma może przecież sama, we własnym zakresie kontrolować i regulować na bieżąco sposób działania przedsiębiorstwa.
Racja, jak zwykle, jest pośrodku. Trudno zaprzeczyć, że szkolenia mogą być doskonałym „zastrzykiem energii z zewnątrz” i potrafią podnieść efektywność zespołów produkcyjnych, o ile nie dotyczą wyłącznie szkolenia kadry wyższego szczebla, ale również pracowników średniego i niższego szczebla. Szkolenia mogą też przyczynić się do umocnienia pozycji firmy na rynkach europejskich i światowych jako polskiego eksportera mebli. Bezpośredni kontakt z doświadczonymi wykładowcami i trenerami, możliwość zadania konkretnych pytań, praca warsztatowa na konkretnych „case study” – taka forma edukacji może okazać się zdecydowanie skuteczniejsza niż pozyskiwanie wiedzy np. wyłącznie z publikacji. W ten sposób szkolenia branżowe (zwłaszcza dedykowane) stają się także pewną formą doradztwa dla uczestników.
Szkolenia prowadzone dla pracowników jednej firmy, w odpowiedzi na jej konkretne zamówienie, dają szansę na dostosowanie zakresu szkolenia do precyzyjnie określonych potrzeb grupy docelowej, a także przeszkolenie z danego zakresu pracowników reprezentujących różne działy i stanowiska w firmie. Jest to szczególnie ważne w firmach pracujących w systemie projektowym (np. w procesie rozwoju nowego produktu), kiedy to ważne jest, aby członkowie zespołu projektowego reprezentujący zwykle wszystkie działy w firmie (od działu projektowego czy rozwoju nowego produktu, przez marketing, po dział handlowy i zarząd firmy) „mówili wspólnym językiem” i potrafili jak najefektywniej współpracować.
Niewątpliwie oferta szkoleniowa w Polsce coraz bardziej się rozwija. Oprócz szkoleń związanych z finansami, księgowością, technikami sprzedaży, pojawia się coraz więcej szkoleń specjalistycznych, które, zdaniem przedstawicieli firm zajmujących się szkoleniem, dają wymierne korzyści ich uczestnikom. Na przykład w maju w Centrum Wystawienniczym Szynaka w Iławie rozpoczął się, przygotowany we współpracy z firmą szkoleniową, cykl szkoleń „Efektywne techniki sprzedaży” skierowany do sieci sprzedaży. Szkolenia zostały wzbogacone m.in. o wykłady interaktywne, ćwiczenia w parach, testy, gry interaktywne i inne.
- « Poprzednia
- 1
- 2
- 3
- Następna »
WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ