Warto walczyć o markę polskich mebli
O eksporcie polskich mebli tapicerowanych mówi dr inż. Tomasz Wiktorski, właściciel B+R Studio, współtwórca raportu "Polskie meble Outlook 2011.”
Na przestrzeni lat 2005-2010 wartość eksportu mebli tapicerowanych zwiększała się systematycznie poza okresem 2008-2009. Rok 2010 przyniósł jednak rekordową wartość eksportu mebli tapicerowanych. Meble tapicerowane są w małym stopniu obciążone problemami, jakie wynikają z sytuacji na rynku surowca drzewnego. Należy jednak przyznać, że tempo rozwoju tej grupy mebli jest niższe niż branży ogółem, i w efekcie tego udział tapicerki w eksporcie zmalał z około 25% w 2005 roku do 21% w 2010. Wpływ na udział w eksporcie ma również efekt bazy, łatwo jest zwiększyć dwukrotnie eksport małej grupy mebli startując z wartości 1 mln euro, trudno natomiast dużej grupy o wartości 1,2 mld euro. Obecnie eksportujemy w przeliczeniu na kilogramy i tony, 2,5 mln ton mebli rocznie, co stanowi ponad 40% więcej niż eksport włoski czy niemiecki, jednak cena naszych mebli w eksporcie jest o połowę niższa niż wymienionych krajów. Wszystko przez brak marki i produkcję pod logo obcych dystrybutorów. W dłuższej perspektywie produkcja pod obcym logo sprowadza zagrożenie przeniesienia produkcji do krajów o korzystniejszej strukturze kosztów. Walka o markę jest więc konieczna.
WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ