• Autor: bm
  • 03 sty 2014 13:13 (aktualizacja: 28 sty 2013 00:00)

Zwiększyć eksport, wypromować markę

Z danych ONZ, zaprezentowanych przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli wynika, że w 2012 r. wartość polskiego eksportu branży meblowej wyniosła 9,6 mld USD. Czy bieżący rok pozwoli na utrzymanie tego poziomu?

Rozpoczyna się kolejny rok realizacji Branżowego Programu Promocji Branży Meblarskiej – jego inicjatorzy liczą na to, iż przyczyni się on do utrzymania wysokiej pozycji polskich producentów mebli w rankingach eksporterów.

Plan działań na rok 2013 zaprezentowano podczas konferencji prasowej, która odbyła się 10 stycznia w Warszawie. Przedstawione wyniki badań za rok 2011 pokazały, iż Polska jest na drugim miejscu na świecie, jeśli chodzi o wolumen eksportu. Wyprzedzają nas tylko Chiny.

Co eksportujemy? Ponad 30 procent wysyłanych za granicę produktów stanowią elementy meblowe. Na drugim miejscu (21%) znajdują się meble tapicerowane, na trzecim (20%) meble do salonu i jadalni, na kolejnych – meble do sypialni, fotele i krzesła, materace i meble biurowe. Krzesła Paged Meble trafiły do Pałacu Prezydenckiego w Paryżu, polskie szafki ekspozycyjne – do ekskluzywnego niemieckiego sklepu firmy Apple – przykłady można by mnożyć.

Korzystając z oferty Branżowego Programu Promocji polscy meblarze mają szansę zaistnieć na świecie nie tylko jako dostawcy tanich produktów do zagranicznych sieci handlowych, ale także jako producenci mebli sygnowanych marką i oferujących wysoką jakość i estetykę. I to właśnie jest jeden z celów na najbliższe lata.

Polskie meble sprzedawane na świecie są wysokiej jakości, mają dobry design i są znane na rynkach międzynarodowych - powiedział Jacek Twaróg, prezes OIPGM. Dodał jednak, iż znajomość naszych mebli ogranicza się zazwyczaj tylko do kręgu hurtowników. Jego zdaniem polskie produkty meblarskie właściwie nie istnieją w świadomości odbiorców i klientów końcowych. Uważa, że należy wykreować markę polskiego meblarstwa, znaku narodowego kojarzącego się z meblami. Mamy na to szansę i jeżeli wspólnymi siłami będziemy działać, jest to do osiągnięcia – dodał prezes OIGPM.

Podczas konferencji zaprezentowano również dane ONZ, z których wynika, że w 2012 r. wartość polskiego eksportu branży meblowej wyniosła 9,6 mld USD. Eksport branży meblarskiej w roku 2013 powinien utrzymać się na poziomie zbliżonym do 2012 – ocenił Jacek Twaróg.

Polskie meble za granicą

Branżowy Program Promocji Branży Meblarskiej jest częścią projektu Ministerstwa Gospodarki pod nazwą „Promocja polskiej gospodarki na rynkach międzynarodowych” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Poddziałanie 6.5.1. Ma on na celu: poprawę wizerunku Polski i polskiej gospodarki, poprawę dostępu do informacji o Polsce, wzrost inwestycji polskich przedsiębiorców na rynkach zagranicznych oraz wsparcie i pomoc w rozwoju eksportu w branżach gospodarki objętych projektem. Program ten jest przewidziany na 36 miesięcy, kończy się 31 grudnia 2014 roku. Zawiera on dwa komponenty – pierwszy zakłada przede wszystkim imprezy targowe za granicą i w Polsce, misje handlowe oraz specjalistyczne szkolenia dla firm. Przedsiębiorcy mogą także ubiegać się o refundację 75 proc. kosztów poniesionych w związku z realizacją działań zawartych w programie.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ