Forum Dobrego Designu. Dyskusja pt. Więcej niż biurka do wynajęcia. Fot. Marek Misiurewicz/PTWP

Forum Dobrego Designu. Dyskusja pt. Więcej niż biurka do wynajęcia. Fot. Marek Misiurewicz/PTWP

  • Autor: bm
  • 07 gru 2018 12:12 (aktualizacja: 11 gru 2018 08:08)

Forum Dobrego Designu - Więcej niż biurka do wynajęcia

Przestrzeń do pracy dla korporacji, małych i średnich firm, start-upów oraz freelancerów. Coworking przebojem wpisuje się do świadomości polskich przedsiębiorców. Jak projektować elastyczne powierzchnie biurowe? Na te pytania odpowiadają prelegenci FDD.

Preludium do dyskusji stanowiła prezentacja pt. „Coworkingi. Biura, które zmieniają reguły gry”, której autorką była Aleksandra Krawsz, Marketing & PR Manager Kinnarps Polska. Jak zaznaczyła „Dzisiejszy biznes jest obciążony wieloma ryzykami. Mówimy, że mamy biznes i czasy turbulentne i dość nieprzewidywalne. Cechują się one kruchością i małą odpornością na zmiany. Próbą przebudowania przestrzeni pracy jest tworzenie activity base working (wiele przestrzeni wspomagających różnorodne zadania). W coworkingu mamy poza różnorodnością zadań, różnorodność działających tam podmiotów (od jednoosobowych działalności po korporacje). Coworkingi bywają sponsorowane przez miasto lub pod patronatem np. Nokii. Powstają również coworkingi dedykowane We Work For IBM.

Popularność tego typu przestrzeni pracy wynika z tego, że najemca ma zdecydowanie obniżone koszty i dla firm na dorobku jest to idealne rozwiązanie. Coworkingi są też nowym wyzwaniem dla architektów – projekt „kroczący”, zgodny z ideą projektowania agile - podsumowała Aleksandra Krawsz.

Jak zaznaczyli wszyscy prelegenci - na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy ewolucję nie tylko rynku pracy, ale też przestrzeni biurowych. Te ostatnie zmieniają się niezwykle dynamicznie. 

Paweł Panek, MIXD Interior Experience Design: Poszukiwanie wspólnej przestrzeni jest istotne, pobudza kreatywność. To przekuwa się na wydajność zawodową i też życie prywatne. Praca we wspólnym biurze, które jest coraz bardziej atrakcyjne. Potrzeba społeczna jest niezwykle silna. Obecnie, w czasach pracownika rolą pracodawcy jest zapewnienie przestrzeni do pracy właśnie na warunkach osób zatrudnionych.

W tym momencie nasi najemcy większość czasu spędzają w przyjaznej atmosferze, w przestrzeni wspólnej. Kilka lat temu chodzili tam tylko na kawę. - zauważył Michał Kwinta, Senior Community Manager, Mindspace. Organizujemy też wydarzenie integrujące naszą społeczność coworkingową: happy hour czy eventy, w które angażujemy wszystkich członków coworkingu. Na szczycie potrzeb coworkerów jest maksymalizacja spotkań, w których mogą poznawać działalność innych. 50 % członków Mindspace prowadzi ze sobą interesy.

Jak zaznaczył Tomasz Kwarta, Area Sales Manager, Pergo: Życie codzienne zlewa się z pracą i wzajemnie się przenikają. To, na co ja zwrócę uwagę to podłoga - jej komfort użytkowania i możliwość jej szybkiej wymiany. to też ważny aspekt dla inwestorów. 

Anna Tomaszewska, architekt, FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki zauważyła, że: Przestrzeń biurowa, nawet ta w tradycyjnym rozumieniu, ulega obecnie ciągłej modyfikacji. Miejsce wspólnej pracy – gdzie można się komunikować i integrować zyskuje na znaczeniu. Spotkanie i inspiracje poddane przez innych daję moc kreatywnych działań. Trendy wizjonerskie zmierzają do szukania wspólnej przestrzeni. Poza meblami ważnym aspektem kreowania przestrzeni do pracy jest dobry projekt oświetlenia.

Urszula Hollanek, Biznes Link:  Chcemy stworzyć ludziom przestrzeń do kreatywności na każdym poziomie. Obserwując mieszkańców Biznes Linka, zauważyliśmy, że nawet ci, którzy wybierają przestrzenie zamknięte, to na długie godziny przenoszą się na przestrzeń wspólną. 

Jak dodała Aleksandra Krawsz: Mebel musi być intuicyjny w obsłudze, „sam się czytać”. Fotele, stoły i inne meble muszą pasować do każdego użytkownika. Wielofunkcyjność i elastyczność to kolejne cechy mebli dedykowanych coworkingom. Inna cecha to mobilność stanowiska pracy.

W dyskusji udział wzięli: 

Paweł Panek, MIXD Interior Experience Design

Aleksandra Krawsz, Marketing & PR Manager Kinnarps Polska

Tomasz Kwarta, Area Sales Manager, Pergo

Michał Kwinta, Senior Community Manager, Mindspace

Anna Tomaszewska, architekt, FBT Pracownia Architektury i Urbanistyki

Urszula Hollanek, CEO, Business Link

Moderacja: Mariusz Golak, redaktor, magazyn Meble Plus, redaktor meble.com.pl

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ