• Autor: Artur Golak
  • 27 gru 2013 18:02

Optymizm polskich przedsiębiorców - czas na meble stylowe

Nie jest to, co prawda renesans mebli historycznych na naszym rynku, ale wzrost inwestycji w sektorze budowlanym stanowi dobry prognostyk dla producentów mebli stylowych i stylizowanych. Jednak nie tylko na tym przedsiębiorcy opierają swój optymizm.

W prywatne ręce

Jeszcze do niedawna meble stylowe i stylizowane nieodłącznie kojarzone były z rynkiem odbiorców instytucjonalnych. Meble i programy pochodzące z polskich fabryk i zakładów stolarskich były dumą i ozdobą luksusowych pokoi hotelowych, restauracji, ambasad i ministerialnych gabinetów. Meble dedykowane prestiżowym wnętrzom jednak równie łatwo adaptują się do zacisza domowego. W ofercie mamy meble projektowane głównie na potrzeby umeblowania salonów, jadalni i sypialni – mówi Joanna Matkowska-Kominiak, kierownik ds. sprzedaży krajowej firmy Matkowski. – Mamy, oczywiście, biblioteki i gabinety idealne na potrzeby kancelarii prawnych, notarialnych czy gabinetów szefów i wiemy że są one nabywane na potrzeby firm. Jednak koncentrujemy się głównie na odbiorcy indywidualnym, kupującym na potrzeby prywatne.

Jednorodzinne domostwa

Rozwój budownictwa jednorodzinnego i powrót do przedwojennych tradycji ziemiańskich otwierają rynek mebli stylowych i stylizowanych na szeroki krąg odbiorców indywidualnych. Bardzo często nasi polscy klienci zmieniają styl umeblowania w chwili zamiany mieszkania na dom – dodaje Joanna Matkowska-Kominiak. – Dom kojarzy się wielu z takim swoistym poziomem stabilizacji, życia, które niejako łączy się z klimatem, jaki daje urządzenie wnętrz np. w stylu klasycznym. Naszymi głównymi odbiorcami są klienci indywidualni. Meble stylowe i stylizowane nie są już niewolniczo związane ze ściśle określoną w projekcie architektonicznym koncepcją wnętrza. Współczesne trendy synkretycznie łączą różne epoki i style. Widoczna jest ostatnio „moda” na łączenie klasycznych mebli stylowych z nowoczesnymi wnętrzami – mówi Monika Nisztuk z firmy Rad-Pol. – Taka aranżacja zamienia salony, pokoje, recepcje, restauracje, sale konferencyjne oraz inne pomieszczenia w magiczne, przepełnione ciepłem iście królewskie pomieszczenia.

Panel a’la Empire

Zdaniem producentów mebli stylowych i stylizowanych, klienci nie szukają (z wyjątkiem bardzo wąskiego kręgu odbiorców) dokładnych replik mebli z poprzednich epok, a zadowalają się produktami nawiązującymi do preferowanego stylu i okresu. Ma to znaczenie nie tylko technologiczne i ekonomiczne (meble stylowe są wystarczająco kosztowne bez oryginalnego sztafażu akcesoriów i dodatków), lecz przede wszystkim praktyczne. Meble stylowe i stylizowane, pozostając wyjątkowymi, muszą odznaczać się dużymi walorami użytkowymi. Wynika to również z zupełnie innych możliwości przestrzennych współczesnych domów, mieszkań i funkcji, jakie spełniają, a które wymagają dostosowania do nich brył i gabarytów mebli – mówi Joanna Matkowska-Kominiak.
Styl z nad Loary

Trudno jednoznacznie wskazać okresy i style mające największy wpływ na trendy w segmencie mebli historycznych. Wielu oddanych wielbicieli mają meble XVII i XVIII wieku, których wizytówkami są programy w stylu Ludwika XIV i Ludwika XV. Równie popularne są meble z tego okresu, których korzenie sięgają południa Europy. Swoje grono sympatyków w Polsce mają meble z przełomu XVIII i XIX wieku, zwłaszcza cesarski Empire.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ