Meble sklepowe mają za zadanie jak najlepiej wyeksponować towar. Na zdjęciu realizacja firmy ABM.

Meble sklepowe mają za zadanie jak najlepiej wyeksponować towar. Na zdjęciu realizacja firmy ABM.

  • Autor: Redakcja
  • 27 gru 2013 18:01

W pułapce merchandisingu

Wprawdzie stoją w sklepach, ale nie są na sprzedaż. Mają jednak znaczący wpływ na zbyt produktów, które eksponują. Mimo słabszej niż przed rokiem koniunktury, meble sklepowe wciąż stanowią jeden z lepiej rozwijających się segmentów rynku meblarskiego.

Wpływanie na zachowania klientów poprzez odpowiedni wystrój pomieszczenia i prezentację towarów, to główne cele merchandisingu. Oczywistym uzasadnieniem stosowania tej strategii jest dążenie do zwiększenia sprzedaży i zainteresowania odbiorców. Motywy merchandisingu wyrażone są w akronimie AIDA, pochodzącym od angielskich słów: Attention – Interest – Desire – Action, czyli: przyciągnąć uwagę klienta – wzbudzić jego zainteresowanie i pożądanie, potrzebę posiadania – oraz zainicjować działanie, czyli zakup. Jednym z głównych ogniw w tym łańcuchu działań marketingowych są meble sklepowe.

Czekając na koniunkturę

Wobec rosnącej konkurencji właściciele sklepów szukają sposobów na przyciągnięcie klientów. Odpowiedni sposób prezentacji produktów, przez właściwy dobór mebli i wyposażenia dodatkowego, gwarantuje zwiększenie ruchu klientów w sklepie, a tym samym powiększenie obrotów – twierdzi Ryszard Rudnik, Dyrektor ds. Zaopatrzenia i Logistyki w firmie ABM.

Wielu właścicieli małych sklepów stoi przed dylematem: wymienić meble, czy nie? Zastanawiają się oni, czy wprowadzenie zmian sprawi, że sklep będzie obsługiwał więcej klientów. Zadają sobie też pytanie: ile czasu musi minąć, by ta inwestycja się zwróciła? Zdaniem Andrzeja Mazurkiewicza z firmy Modern Expo wiele małych sklepów, aby sprostać konkurencji, musi przejść zmiany, unowocześnić się. Wiąże się to z wymianą mebli. Kiedy pojawi się koniunktura, małe sklepy chętniej ruszą z inwestycjami – uważa Andrzej Mazurkiewicz.

Dane mówią same za siebie. W porównaniu do sytuacji sprzed choćby 10 lat, popyt w małych sklepach powoli spada. Po pierwsze tych sklepów ubywa, a nie przybywa (w roku ubiegłym był to spadek 6-procentowy), po drugie wymiana starych mebli na nowe odbywa się zdecydowanie rzadziej niż w dużych sieciach. Nie przekłada się to jednak na drastyczne zmniejszenie popytu.

Podbój nowych rynków

Przyjęta przez firmę Modern-Expo strategia – wysokiej jakości produkt za rozsądną cenę, przynosi efekty. Fakty pokazują, że system regałów metalowych „Kolumb” oraz boksy kasowe docierają do coraz większej grupy klientów, nie tylko w Polsce. Udział firmy w rynku rośnie także w Europie. Kryzys to bardzo dobra okazja aby zdobyć nowych klientów i nowe rynki – mówi Andrzej Mazurkiewicz.

Stała rywalizacja o względy klientów zmusza właścicieli istniejących obiektów handlowych do ciągłej modernizacji wyposażenia sklepowego. Gdy weźmie się pod uwagę wyraźny trend zmierzający do powstawania sklepów specjalistycznych, to perspektywy dostawców mebli sklepowych prezentują się lepiej niż optymistycznie. Z możliwości tych skorzystała między innymi firma Dobra Forma, która wyposaża w meble salony optyczne, salony sprzedaży telefonów komórkowych i apteki, nie tylko w kraju, ale też za granicą.

WASZE KOMENTARZE (0) + DODAJ KOMENTARZ